BBC verdient miljoenen met bekende merken

De omroep verdiende vorig jaar met merken als Top Gear en Lonely Planet bijna 350 miljoen euro.

Sciencefictionserie Doctor Who, over de tijdreizende avonturier, is de best verkopende serie van BBC Worldwide. Dat is de commerciële tak van de Britse omroep. BBC Worldwide verdiende vorig jaar met Doctor Who en de bekende merken Top Gear, Lonely Planet, de internationale edities van Strictly Come Dancing en BBC Earth 308 miljoen pond (348 miljoen euro). Dat staat in het jaarverslag van de Britse omroep.

De vijf bekendste merken van de BBC waren goed voor meer dan een kwart van de inkomsten van BBC Worldwide. De commerciële divisie, die niet alleen tv-formats verkoopt, maar ook veel digitale activiteiten exploiteert, haalde in het financiële jaar 2010/2011 een omzet van 1,16 miljard pond, 7,8 procent meer dan het jaar ervoor. De winst bedroeg 160 miljoen pond (+10,3 procent).

BBC Worldwide verwacht voor eind augustus de lang verwachte internationale editie van de iPlayer te presenteren. Kijkers in West-Europa kunnen – eerst gratis, later tegen betaling – op hun iPad en andere digitale platformen BBC-programma’s bekijken. Nu is dat nog voorbehouden aan kijkers in Groot-Brittannië.

De BBC kreeg vorig jaar 3,6 miljard pond binnen aan kijk- en luistergeld. Daarvan ging 213 miljoen naar salarissen van ‘toptalenten’. Dat is 9 miljoen minder dan een jaar eerder. Die daling komt volgens The Guardian door het vertrek van twee presentatoren naar ITV. Volgens de krant heeft de BBC zeven miljonairs op de loonlijst staan. (NRC)