Zwagerman een merk? Belachelijk!

Uitgeverij De Arbeiderspers gaat fuseren met Bruna (Boeken, 8 juli). ‘Het gebeurt niet vaak dat een zo literaire uitgever als AP intrekt bij een zo commerciële uitgeverij als Bruna’, schrijft nrc.next.

Het artikel heeft mij nauwelijks verbaasd. De fusie is tekenend voor deze tijd, waarin boeken aanschaffen een dure, elitaire hobby is geworden. De uitgevers zijn gedwongen om in te krimpen en om voor populaire boeken en verkooptrucs te kiezen. De kapitalistische Bruna-mentaliteit van maar vaak genoeg een titel noemen om zo consumenten te verleiden, stuit mij tegen de borst. De Arbeiderspers verlaat de Herengracht, dat is op zich al een afgang. Door zich ook nog te verlagen tot het Bruna-niveau stel ik dat in wezen de stekker eruit gaat. Zwagerman tot merk degraderen, belachelijk!

De auteur van het artikel vergat te zeggen dat er in tweedehands boekhandels en kringloopwinkels nog wel aparte en niet-populaire literatuur te vinden is. Vaak voor een prikkie.

Joanan Rutgers

Gouda

Opinieartikelen en brieven kunt u sturen naar opinext@nrc.nl