U bent smakeloos

Editie NL bedacht een leuk testje. Mare Grimm, recensent van het kooktijdschrift Lekker, mocht mosselen proeven. Gewokt door ADHD-kok Pierre Wind, dus vergezeld van veel armgezwaai, onsamenhangend gekrakeel en twee salto’s achterover. Of heel rustig in de magnetron bereid, 5 minuutjes op 750 Watt, uit een plastic bakje. Dat laatste was een nieuw product uit Yerseke, mosselhoofdstad van Nederland.

Mosselen uit de magnetron, dat kon natuurlijk niks wezen, dat wist Pierre helemaal zeker, want die zijn niet vers! En slap! En stom! Dus zijn handgewokte mosselen gingen winnen. U raadt het al: Mare Grimm vond de mosselen uit de magnetron lekkerder. „Veel meer smaak, veel meer zee”, kirde ze. Toen haar werd geopenbaard dat ze de magnetronmosselen had verkozen, schrok ze zich een hoedje. Ze verzon snel een oplossing: eenmaal koud waren ze eigenlijk toch wel vies.

Het deed me denken aan een experiment over wijn. In de hersenscanner kregen mensen verschillende wijnen te proeven. Althans, dat dachten ze. In feite waren het vaak dezelfde. Alleen de prijs die erbij werd vermeld verschilde. Dezelfde Cabernet Sauvignon ging in het ene geval door voor een grand cru van $ 90, in het andere geval voor een supermarktflesje van $10 (wat het ook was, er werd door de onderzoekers netjes op de kleintjes gelet). De dure fles werd veel lekkerder gevonden dan de goedkope.

Voorin het hoofd, in de mediale prefrontale cortex, zat het gebied dat gevoelig was voor de prijs van de wijn. En dat overstemde de gebieden die over smaak gingen. Want wanneer dezelfde proefpersonen echt verschillende wijnen blind mochten proeven, kwam er een heel ander resultaat uit: de goedkoopste werd toen vaak het lekkerst gevonden.

Dit gaat u natuurlijk allemaal niet overkomen. U heeft smaak. Het experiment werd herhaald bij leden van de Stanford University Wine Club. Zelfde resultaat. Nog wat cijfers: de helft van de mensen kan blind een witte wijn niet van een rode onderscheiden. Probeer dat straks op het terras maar eens met uw vrienden. En herinnert u zich dat heerlijke vakantiewijntje nog? Die 24 meegenomen flesjes vielen thuis toch tegen, niet?

Dus gaan die magnetronmosselen een succes worden? Ik betwijfel het. Op de website van Zeeland’s Roem, de producent, staat dat smaaktests uitwijzen dat mensen geen verschil proeven met verse mosselen. De voedingsindustrie besteedt miljoenen aan smaaktests, die meestal blind worden uitgevoerd. Grote vergissing. Wij zijn kijkdieren.

Verpakking is alles. Dat geldt zelfs voor mijn hond: als ik hem brokjes in zijn eigen bak geef is de belangstelling maar matig. Gooi ik ze in het bakje van de kat, dan zijn ze onweerstaanbaar!

Victor Lamme