Maatregel: niet meer dan acht auto’s achter een kopgroep in de Tour

Beeld van het ongeluk waarbij Flecha en Hoogerland hard ten val kwamen.

Achter een kopgroep mogen nog maar acht auto’s of motoren rijden. Dat is een van de maatregelen die de organisatie van de Tour de France heeft genomen na de ophef over het ongeval waarbij een auto de Spanjaard Juan Antonio Flecha en de Nederlander Johnny Hoogerland van de weg reed.

Wielerploegen hebben namens de renners hun beklag gedaan over het aantal volgwagens dat voor en achter het peloton rijdt. Vooral als een kopgroep ingelopen wordt door het peloton ontstaan er gevaarlijke situaties, omdat de auto’s en motoren die daar tussen rijden langs de kopgroep moeten.

Wedstrijdleider Jean-François Pescheux meldde aan de NOS dat er voortaan, afgezien van de ploegleiderswagens, nog slechts vier voertuigen van de organisatie en vier van de media morgen rijden. De andere volgwagens, die veelal VIP’s rondrijden, moeten twee minuten afstand houden tot het peloton.

Inhalen van de kopgroep mag of moet alleen op commando van de koersdirectie. “We vragen iedereen zich aan de regels te houden, anders volgen er sancties. De veiligheid staat voorop”, zei Pescheux.

De Internationale Wielerbond (UCI) heeft een onderzoek aangekondigd naar de vele valpartijen die de eerste week van de Tour de France ontsierden. Dat meldt persbureau AFP. Daarbij worden volgens UCI-zegsman Philippe Chevallier diverse aspecten onder de loep genomen: het materiaal, het aantal renners, het niveau van coureurs en de parcours. Wel voegde hij eraan toe dat het aantal valpartijen niet erg afwijkt van andere jaren.