News International bemachtigde medische gegevens van oud-premier Gordon Brown

Caption: Former British Prime Minister Gordon Brown (C) looks on as he sits with school children from Winnie Ngwekazi Primary School in Soweto during his launch of a new High Level Panel for Education May 20, 2011. REUTERS/Ziphozonke Lushaba (SOUTH AFRICA - Tags: POLITICS EDUCATION) De voormalige Britse premier Gordon Brown tijdens de opening van een school in Soweto, 20 mei 2011. Foto Reuters / Ziphozonke Lushaba

Journalisten van News International hebben meerdere malen de voicemails proberen af te luisteren van de voormalige Britse premier Gordon Brown en verkregen onder andere toegang tot zijn bankgegevens en de medische dossiers van Brown en zijn familieleden.

Dat blijkt uit onderzoek van de Britse krant The Guardian. News International is een bedrijf van mediaconglomeraat News Corp. van eigenaar Rupert Murdoch en is verantwoordelijk voor de uitgave van kranten, nieuwsbladen en tijdschriften in het Verenigd Koninkrijk.

Volgens de krant is er ook bewijs dat een privé-detective een politieagent betaalde om informatie over Brown te lekken. Daarnaast zou een hacker belastinggegevens hebben ontvreemd bij de accountant van Brown.

Niet alleen de gisteren opgeheven krant News of The World zou zich hieraan schuldig hebben gemaakt, maar ook de Sunday Times en The Sun, beiden onderdeel van News International. Ook de BBC meldt uit eigen onderzoek dat The Sunday Times betrokken zou zijn bij het ontvreemden van persoonlijke informatie over Brown door middel van ‘blaggen’, journalisten doen zich dan voor als iemand anders om gevoelige informatie te bemachtigen (geluidsfragment).

Volgens correspondent Titia Ketelaar van NRC Handelsblad bestond het vermoeden al dat andere kranten zich ook schuldig maakten aan blaggen en hacken. Ze merkt op dat de onthullingen steeds schandaliger lijken te worden:

Ondertussen komt de ene na de andere onthulling erbij. Nu gaat het om blaggen in plaats van hacken. Dus je voordoen als iemand anders om informatie te verkrijgen. Dat zou The Sun hebben gedaan om het medische dossier te verkrijgen van de zieke zoon van oud-premier Gordon Brown. Browns rekening zou ook zijn gehackt.

Het vermoeden bestond al dat ook andere kranten zich schuldig hadden gemaakt aan het afluisteren van voicemails, maar de onthullingen worden steeds schandaliger. Is er een complot? Dat is moeilijk te zeggen: wie zou hier baat bij hebben? De media zeker niet, die liggen nu allemaal onder vuur. De politie ook niet, nu blijkt dat het eerste onderzoek naar het afluisterschandaal een knoeiboel was. De politiek? Hoewel politici glunderen van het feit dat nu eens journalisten onder vuur liggen, hebben zij de afgelopen jaren alles ook door de vingers gezien.

Het belangrijkste nieuws op dit moment, vertelt Ketelaar, is echter het feit dat News Corp. zijn aanbod om SkyNews af te stoten, heeft ingetrokken. En dat komt zowel Murdoch als de minister van Cultuur goed uit te midden van dit schandaal:

Belangrijkste op dit moment is dat News Corp zijn aanbod om SkyNews af te stoten, heeft ingetrokken. Dat was een voorwaarde van de minister van Cultuur om de overname goed te keuren – anders zou het mediabedrijf te machtig worden. Door het aanbod in te trekken, wordt de overname automatisch doorverwezen naar de mededingingsautoriteit. Een tactische zet dus; de overnameprocedure blijft zo lopen. Het komt ook goed uit voor de minister van Cultuur; hij hoeft nu geen beslissing te nemen.