F1: Spanjaard Alonso snelste op Silverstone

Een reglementswijziging, midden in het seizoen, lijkt een einde te hebben gemaakt aan de dominantie van Red Bull en partner Renault.

„Silverstone wordt beslissend”, had Fernando Alonso voorafgaand aan de door hem gewonnen Grand Prix van Groot-Brittannië laten optekenen. Om te voorkomen dat Sebastian Vettel halverwege de F1-kalender het seizoen al de nek om draaide, stelde de Ferraricoureur twee voorwaarden. „Vettel gaat fouten maken en het nieuwe diffuser-reglement brengt ons dichter bij de Red Bulls, zodat we ze onder druk kunnen zetten.”

Alonso kreeg precies wat hij verlangde. Het door hem genoemde gewijzigde reglement betreft een verscherping van de eisen aan motor- en uitlaattechniek. Red Bull en partner Renault werkten om de bestaande reglementen heen en pakten enorm voordeel met hun zogenoemde geblazen diffuser. De fans snappen de materie van het uitlaatsysteem nauwelijks, „zelfs wij snappen het soms niet”, beklaagde Red Bull-coureur Mark Webber zich in het weekend.

De internationale autosportbond FIA stelde met ingang van afgelopen weekend flinke beperkingen aan de geblazen diffuser. Juist Red Bull had er veel voordeel van gehad, mede doordat andere teams maar matig slaagden in het kopiëren van de technische vondst. De wijziging midden in het seizoen kan gezien worden als een maatregel tegen de dominantie van het Oostenrijkse team.

Het had precies de uitwerking waar Alonso op zinspeelde. Tijdens de kwalificatie vond hij zichzelf plots terug op nog maar een tiende van een seconde achterstand op Webber en Vettel. Red Bull pakte weliswaar de negende pole position, een 100 procent-score dit seizoen, maar het gat met Ferrari was aanzienlijk kleiner geworden. De Italianen hadden McLaren de afgelopen drie races al ingehaald als naaste belager van Red Bull. Gisteren bleek de nieuwe regel het laatste zetje tot de nivellering.

Daar ging het over, afgelopen weekend. Niet over Silverstone. Silverstone betekent onheilspellend gekleurde wolken, paraplu’s en poncho’s op de tribunes, en een asfaltlint gedrapeerd door Brits grasland. Het is nog een van die circuits die door liefhebbers als ‘echte’ Formule 1-omloop wordt gekenmerkt. Voor sommigen een verademing na de lege tribunes of poenerigheid van recent toegevoegde commerciële affiches als India, Abu Dhabi of Turkije.

Maar het ging dus vooral over die nieuwe regel. Na de slijtgrage Pirelli-banden, het systeem dat rem-energie omzet in extra PK’s (KERS) en de flexibele achtervleugel is het de zoveelste kunstgreep van de FIA om Formule 1 spannender te maken. Het bracht waar Alonso op hoopte, en ook zijn tweede wens werd vervuld: Vettel maakte gisteren een zeldzame fout. Of liever, Red Bull zat mis. Tijdens een pitstop verloor de Duitser tijd doordat zijn team lang deed over het monteren van een nieuwe achterband. Alonso nam de leiding, en stond die niet meer af. Hij vond zichzelf eindelijk terug in een competitieve Ferrari en was gedurende de onder natte omstandigheden gestarte Grand Prix veruit de snelste van het veld. Vettel lijdt er nauwelijks pijn door, want hij finishte als tweede. Stalgenoot Webber moest genoegen nemen met plaats drie.