De held van het prikkeldraad

Zelden werd in de Tour zo vaak en zo hard gevallen als gisteren. Het evenement is te groot geworden, zeggen de experts.

Elke wielrenner kent het spel. Wim van Est en zijn horloge van Pontiac zijn nog altijd beroemd na een val in het ravijn van de Aubisque in 1951. Johnny Hoogerland is de held uit het prikkeldraad van 2011.

Hevig bebloed en met diepe snijwonden kwam Hoogerland gisteren fysiek en mentaal gebroken over de eindstreep na de negende etappe van de Ronde van Frankrijk, ruim zestien minuten na ritwinnaar Luis León Sanchez. Zomaar van de weg gereden door een volgauto en geëindigd in het prikkeldraad. De Vacansoleil-renner was blij dat hij nog leefde, noteerden de media gretig. Die 33 hechtingen die later nodig bleken, moesten nog maar even wachten.

Na afloop zo snel mogelijk naar het ziekenhuis? Niet in Circus Tour. Eerst werd de ongelukkige renner bedolven onder camera’s en journalisten, toen uitgebreid gehuldigd (sponsornamen in beeld) omdat hij de bolletjestrui had heroverd, en nog maar een keer langs de internationale media. Overal pijn, balend van de gemiste kans op een ritzege in zijn eerste Tour.

De rit van gisteren leek bij vlagen op freefight op de openbare weg. Hoogerland en de Spanjaard Flecha werden op 36 kilometer van de finish in Saint-Flour aangereden door een volgauto van de Franse tv en kwamen zwaar ten val. Eerder sloeg in een gevaarlijke afdaling van een van de acht beklimmingen een aantal renners hard tegen het asfalt. Twee kanshebbers voor de eindzege moesten opgeven. De Kazach Aleksandr Vinokoerov brak bij een val in het ravijn zijn bovenbeen. De Belg Jurgen Van den Broeck liep een gebroken schouderblad op en een klaplong. Hun opgave komt na een eerste Tourweek die werd gedomineerd door valpartijen.

Tourdirecteur Christian Prudhomme schaamde zich voor het ongeluk van Hoogerland en Flecha en kondigde opnieuw maatregelen aan. De betrokken volgauto is uit de wedstrijd genomen, zoals vorige week de motorrijder die de Deense renner Nicki Sørensen onderuithaalde. Ervaren volgers, zoals ploegleider Adri van Houwelingen van Rabobank, zeggen dat de Tour te groot is geworden. Er rijden te veel volgauto’s en motorrijders in en om het peloton. Om de hectiek in het peloton te verkleinen moet het aantal renners, 198 bij de start, volgens Van Houwelingen worden beperkt tot maximaal 160.

De Grote Ronde is te groot geworden: pagina 21-23