Alonso profiteert van nieuwe regel en foutje Vettel

„Silverstone wordt beslissend”, liet Fernando Alonso voorafgaand aan de door hem gewonnen Grand Prix van Groot-Brittannië optekenen. Om te voorkomen dat Sebastian Vettel halverwege de F1-kalender het seizoen al de nek om draaide, stelde de Ferrari-coureur twee voorwaarden. „Vettel gaat fouten maken en het nieuwe diffuser-reglement brengt ons dichterbij de Red Bulls zodat we ze onder druk kunnen zetten.”

Alonso kreeg precies wat hij verlangde. Het door hem genoemde gewijzigde reglement betreft een verscherping van de eisen aan motor- en uitlaattechniek. Red Bull en partner Renault werkten om de bestaande reglementen heen en pakten enorm voordeel met hun zogenoemde geblazen diffuser. De fans snappen de materie van het uitlaatsysteem nauwelijks, „zelfs wij snappen het soms niet”, beklaagde Red Bull-coureur Mark Webber zich dit weekend over het veelbesproken onderwerp.

De internationale autosportbond FIA stelde per dit weekend flinke beperkingen aan de geblazen diffuser. Juist Red Bull had er tot dit weekend veel voordeel van gehad, mede doordat andere teams maar matig slaagden in het kopiëren van de technische vondst. De reglementswijziging midden in het seizoen kan gezien worden als een maatregel tegen de dominantie van het tot nog toe superieure Oostenrijkse team.

Het had precies de uitwerking waar Alonso op zinspeelde. Tijdens de kwalificatie vond hij zichzelf plots terug op nog maar een tiende van een seconde achterstand op Webber en Vettel. Red Bull pakte weliswaar de negende pole position, maar het gat met Ferrari was aanzienlijk kleiner geworden.

De Italianen hadden McLaren de laatste drie races al ingehaald als naaste belager van Red Bull. Gisteren bleek de nieuwe diffuser-regel het laatste zetje om de nivellering tot stand te brengen. En daardoor ging het dit weekend eigenlijk niet over Silverstone, de plaats van handeling.

Jammer, want Silverstone betekent onheilspellende wolken, paraplu’s op de tribunes en een asfaltlint gedrapeerd door typerend Brits grasland. Het is een van die circuits die door de liefhebbers als ‘echte’ Formule 1-omloop wordt gekenmerkt.

Maar het ging dus vooral over die nieuwe diffuser-regel. Na de slijtgrage Pirelli banden, het systeem dat remenergie omzet in extra PK’s (KERS) en de flexibele achtervleugel de zoveelste kunstgreep van de FIA om Formule 1 spannender te maken. Het bracht waar Alonso op hoopte en ook zijn tweede wens werd vervuld: Vettel maakte een zeldzame fout. Of liever, Red Bull zat mis. Tijdens een pitstop verloor de Duitser tijd doordat zijn team lang deed over het monteren van een achterband.

Het incident schonk Alonso de leiding die hij niet meer afstond. Hij was in de onder natte omstandigheden gestarte Grand Prix veruit de snelste. Vettel lijdt er geen pijn door want hij finishte als tweede. Stalgenoot Webber werd door een teamorder teruggefloten na een poging de kampioenschapleider in te halen en werd derde.

Alonso’s zege is relatief. Vettel vergrootte zijn voorsprong in de WK stand en leidt met 204 punten voor Webber (124) en Alonso (122).