Makers van auto's positief

Veel autofabrikanten zijn de crisis al vergeten. Ze hebben enorme groeiverwachtingen, waarbij er elk jaar wereldwijd miljoenen auto’s bijkomen.

Autoproducenten bouwen weer luchtkastelen. Nissan-topman Carlos Ghosn heeft vorige week voorspeld dat zijn concern in 2016 wereldwijd 82 procent méér auto's zal verkopen dan vorig jaar. Ford-topman Alan Mulally had het al eerder over een productiegroei van 50 procent, terwijl Ferdinand Piëch van Volkswagen net iets lager mikt. Als de rest van de sector even optimistisch is, zullen de producenten binnen vijf jaar bijna 20 miljoen auto’s méér produceren dan er volgens analisten kunnen worden verkocht.

In hun vorige maand gepresenteerde plannen hebben Ford en zijn Japanse concurrent hun cijfers opgehangen aan een mondiale auto-omzet in 2016 van zo'n 95 miljoen voertuigen. Maar zelfs die schatting ligt al ongeveer een derde hoger dan de 72 miljoen verkochte exemplaren van vorig jaar, een record.

Ford en Nissan denken allebei sneller te kunnen groeien dan de markt als geheel – net als VW, dat waarschijnlijk hoopt zijn doelstelling van 10 miljoen verkochte exemplaren een paar jaar eerder te kunnen bereiken dan in 2018. Afgezien van het feit dat zij geloven dat de ondermaatse Amerikaanse markt zich zal herstellen, mikken Ford en Nissan allebei op de opkomende markten voor het grootste gedeelte van hun groei. Nissan wil zijn marktaandeel in China de komende vijf jaar met bijna twee derde uitbreiden naar 10 procent.

Het probleem is dat dit ook voor andere producenten geldt. General Motors, VW en Hyundai zullen hun leidende posities als buitenlandse producenten in China niet willen opgeven. Andere westerse rivalen als Fiat-Chrysler willen ook groeien. En dankzij de saneringen als gevolg van de crisis hebben veel producenten nu gezondere balansen en heel veel contant geld. Intussen rollen de binnenlandse Chinese autoproducenten met hun spierballen.

Stel dat andere autoproducenten uitgaan van soortgelijke voorspellingen als die van de drie concerns. Dat zou betekenen dat zij over vijf jaar gezamenlijk 114 miljoen auto's zullen produceren, een vijfde méér dan wat voor 2016 voor de hele markt wordt voorspeld. Een paar producenten zullen het waarschijnlijk beter doen dan de rest, maar wel ten koste van anderen.

Antony Currie

Vertaling: Menno Grootveld