Spellenmaker Zynga is gokje waard

Technologiefirma's die niet veel winst achter hun naam te hebben staan zijn dit jaar bij bosjes naar de markt gegaan. Zynga arriveert daar nu met ruime inkomsten uit internetspellen als FarmVille. En de winstgevendheid van Zynga is zelfs nog groter dan zij op het eerste gezicht lijkt.

Het bedrijf heeft minder tijd gehad om te zaaien dan zijn tegenhangers uit Silicon Valley. De firma werd pas vier jaar geleden opgericht, waardoor zij nog niet half zo oud is als het professonele sociale netwerk LinkedIn of de online-radiodienst Pandora. Niettemin hebben beleggers de aandelen van die winstloze dotcom-bedrijven gretig verslonden.

Zynga gaat naar de beurs nu het een gezonde nettojaarwinst van 91 miljoen dollar laat zien – en niet met het genetische gemodificeerde soort winst waar creatieve accountants van technologiefirma’s meestal mee pronken. Toch zijn er ook zorgen. De voornaamste is dat het grootste deel van de omzet van 597 miljoen dollar vorig jaar werd geoogst op het sociale netwerk Facebook. In het afgelopen kwartaal kwam 82 procent van de omzet van Facebook.

Dat verschaft Facebook aanzienlijke invloed. Vorig jaar eiste Facebook 30 procent van de omzet van virtuele items, zoals tractors, die spelers gebruiken in dit soort (voor het overige gratis) spellen. Facebook zou in de verleiding kunnen komen nog meer uit Zynga te persen, maar zal het bedrijf gezien hun symbiotische relatie ook niet kaal willen plukken.

Het bedenken van nieuwe spellen en het vinden de spelers die bereid zijn daarvoor te betalen zal een grotere uitdaging zijn. De spellen van Zynga domineren Facebook. Zij trekken ongeveer acht maal méér maandelijkse gebruikers dan de spellen van de in grootte tweede ontwikkelaar, aldus AppData. Zynga groeit ook snel en neemt kleinere firma’s over – hoewel de creativiteit daardoor zelden toeneemt.

Maar de creativiteit van Zynga is nog niet drooggevallen. In het eerste kwartaal is de omzet ruim verdubbeld. Tegen de waardering van 20 miljard dollar die wordt genoemd zou Zynga op een niveau van ruim tweehonderd maal de historische winst worden verhandeld.

Maar als de firma wat virtuele goederen zoals tractors verkoopt, krijgt zij het geld van te voren binnen en kan zij de inkomsten bijschrijven gedurende de tijd waarin zij verwacht dat de spelers ze zullen gebruiken. Dat lijkt conservatief, omdat de klanten al hebben betaald en virtuele tractors niet kapot gaan. Het is wellicht beter om naar het cashgeld te kijken dat daadwerkelijk uit de activiteiten binnenvloeit.

Zynga verwezenlijkte vorig jaar een kasstroom van 326 miljoen dollar. Als dat cijfer wordt afgezet tegen de 1 miljard dollar aan contanten in de boeken, wordt Zynga gewaardeerd op ongeveer zestig maal de kasstroom. Dat is nog steeds hoog, maar niet buitensporig voor een firma die zo vruchtbaar groeit.

Robert Cyran

Vertaling Menno Grootveld