Rood licht voor hardrijder

Afgelopen zomer zag ik er in Portugal heel veel: stoplichten aan het begin van een dorpje, of zelfs ook midden in het dorp. Niks bijzonders zult u denken. Maar deze stoplichten waren zo afgesteld dat zij op rood sprongen als je te hard aan kwam rijden.

Meestal was dat 40 of 50 kilometer per uur. Ik heb het een aantal keren uitgeprobeerd. En het idee is even simpel als dat het goed is. Want wat gebeurt er? Je mindert vaart om niet te hoeven stoppen. Want het rode licht bleef, terecht, irritant lang op rood staan. Combineer het stoplicht eventueel met een zebrapad voor voetgangers, met zo’n knopje, en klaar is Kees.

Hier in Nederland zie ik regelmatig van die borden die aangeven hoe hard ik rij, in en rondom kleinere plaatsen. Dan krijg je zelfs een ‘smiley’ als je niet te hard gaat. Maar als je wél te hard gaat? Nou, dan gebeurt er dus niks. Nou, dat zal voor de doorsnee automobilist écht gaan werken. Als er nu een flitspaal aan vast zou zitten, oké. Maar dat is zelden het geval.

De Portugese oplossing is uitermate simpel en zal ook niet duur zijn. Met deze oplossing win je dus niet alleen aan verkeersveiligheid maar je krijgt er ook meer rust voor terug.

Marcus Kuitenbrouwer

Een diagonaal zebrapad in Tokio, een tourbus met bedden zoals in Chili, een stoplicht dat van rood via oranje naar groen gaat. Waarom hebben wij dat niet? Heb je in het buitenland een ‘uitvinding’ gezien die we hier ook wel zouden kunnen gebruiken? Schrijf daar dan een stukje van maximaal 500 woorden over en stuur dat naar next@nrc.nl. Indien mogelijk met foto.