Rangeerterreinen potentieel onveilig

Beheerders van rangeerterreinen weten vaak niet dat er treinen met gevaarlijke stoffen op de emplacementen staan. Bovendien is de informatie over die wagons van vervoerders vaak onjuist. Dat maakt veel rangeerterreinen in Nederland potentieel onveilig. Dat meldt de Inspectie Verkeer en Waterstaat.

De inspectie deed onderzoek bij veertig emplacementen na een grote brand op het rangeerterrein Kijfhoek bij Zwijndrecht, 14 januari dit jaar. De brandweer had moeite met blussen, omdat niet bekend was dat een van de wagons het brandbare ethanol bevatte.

Beheerders van rangeerterreinen kunnen, net als vervoerders, vaak niet snel vertellen welke wagons gevaarlijke stoffen bevatten en wat die gevaarlijke stoffen zijn. Ook staan veel wagons zonder toezicht geparkeerd. Dit leidt tot „potentieel gevaarlijke situaties op het spoor”, aldus de inspectie. „Het kan in het geval van een incident ook direct verstrekkende gevolgen hebben, zowel voor het trein- en emplacementpersoneel als voor het personeel van hulpdiensten.”

De inspectie heeft de afgelopen jaren meermalen geconstateerd dat informatie over treinen met gevaarlijke stoffen niet op orde was. Vorig jaar is de naleving van de regels „aanzienlijk verbeterd”, zegt de inspectie, maar het is „nog niet voldoende.”

Ten tijde van de brand op Kijfhoek had de vervoerder volgens de inspectie uit efficiencyoverwegingen twee treinen die onder verschillende treinnummers waren aangekomen, gekoppeld. „De vervoerder heeft de wagons van de treinen na toestemming van de beheerder gerangeerd en aan elkaar gekoppeld met een locomotief ervoor. Deze situatie was bekend bij de beheerder, maar kon niet in het systeem worden gezet”, aldus het rapport.