Kamer wil overzicht van benzineprijs aan de pomp

De Tweede Kamer vindt dat automobilisten een overzicht moeten krijgen van de benzineprijzen aan de pomp. „Als je weet dat het bij een ander drie cent goedkoper is, rijd je even om.”

Iedereen die op vakantie gaat gooit nog even snel de tank vol. Zo goedkoop mogelijk, als het even kan. Maar waar is de benzineprijs het laagst en zijn er goedkopere pompstations in de buurt?

Daar zit precies het probleem, vindt de meerderheid van de Tweede Kamer. Een helder overzicht van alle actuele brandstofprijzen bij Nederlandse pompstations ontbreekt. Zowel voor de eigen woonomgeving, als onderweg langs de snelweg. De branche wil het zelf niet regelen, minister Maxime Verhagen (Economische Zaken, CDA) wil ze er niet toe dwingen. En dus gaat de Kamer dat nu zelf doen.

PVV-Kamerlid Jhim van Bemmel schrijft samen met PvdA-Kamerlid Sharon Dijksma aan een initiatiefwetsvoorstel om pomphouders te verplichten hun brandstofprijzen te publiceren – „een historische samenwerking” volgens de PVV’er. Nu maken de pompstations hun prijzen op borden langs de weg bekend, maar weigeren ze gegevens te verstrekken aan consumentenorganisaties of websites. Daardoor weet de automobilist pas ter plekke wat een volle tank kost. PVV en PvdA willen hun wetsvoorstel de komende weken afronden en nog dit jaar in werking laten treden. Ze hebben steun van de SP, GroenLinks en D66.

De transparantie van brandstofprijzen is een langlopende discussie. De voorganger van Verhagen, partijgenoot Maria van der Hoeven, probeerde de pomphouders er eerder al toe te bewegen hun benzineprijzen dagelijks op internet te publiceren. Maar die zagen daar niets in.

Op verzoek van de Kamer liet Verhagen dit voorjaar onderzoek doen naar een mogelijke verplichting. De conclusie: een wettelijke publicatieplicht heeft geen toegevoegde waarde. Het brengt kosten en administratieve lasten met zich mee, het leidt niet tot meer concurrentie tussen pomphouders, en via navigatiesystemen en apps voor mobiele telefoons worden nu al prijsvergelijkingen aangeboden die „actueel, in belangrijke mate volledig en betrouwbaar” zijn, zo schreef Verhagen vorige maand aan de Kamer.

Maar de Kamer neemt daar geen genoegen mee. De bestaande prijsvergelijkingen zijn niet volledig en kosten automobilisten geld. „Iedereen heeft de mond vol over marktwerking en dat de consument moet kunnen kiezen. Maar dan moet je wel weten wat de prijzen zijn”, zegt D66-Kamerlid Kees Verhoeven.

Nederland telt zo’n 3500 pompstations, inclusief kleinere stations met bijvoorbeeld maar één pomp. Langs de snelwegen staan 260 tankstations. De Belangenvereniging Tankstations (Beta) noemt een wettelijke publicatieverplichting „te zot voor woorden”. Woordvoerder Edsko Schuitema: „Overal bij tankstations staan prijsborden met hoeveel de benzine kost en hoeveel korting pomphouders geven. Als je dat als automobilist niet ziet, heb je een brilletje nodig.” Volgens hem betekent het wetsvoorstel weer een extra taak erbij voor pomphouders: „De prijzen veranderen een paar maal per dag. De overheid is toch voor lastenverlichting?”

Maar volgens de ANWB is er bij automobilisten juist wel veel interesse in een vergelijking van de brandstofprijzen, maar komt dat niet goed van de grond. „Blijkbaar is er een steuntje in de rug nodig”, zegt Markus van Tol van de ANWB. „Geef ons die gegevens maar, wij maken er wel chocola van.”