WE WANT OUR PRIVACY BACK!

De doorsnee Brit is „een afkeurende huisvrouw die van achter de vitrage haar zich misdragende buren in de gaten houdt en tegelijkertijd verslaafd is aan diens verhalen”, schreef Independent-columnist Donald MacIntyre in 1997 toen de verkiezingen werden gedomineerd door onthullingen over rokkenjagende en corrupte politici.

Roddels en sensatie verkopen elke dag miljoenen kranten onder laagopgeleide Britse lezers. Een verklaring voor het succes van de roddelpers in Groot-Brittannië kan liggen in de relatief grote klassenverschillen in het land. „Het wordt lekkerder iemand te zien vallen naarmate de doordringbaarheid van klassen geringer is”, aldus hoogleraar journalistiek Irene Costera Meijer.

De Britse tabloids worden vooral los verkocht en zijn daarom afhankelijk van voorpagina’s met vette koppen. De concurrentie is groot en de oplages staan onder druk. Met als gevolg dat journalisten betalen voor informatie en undercover werken om die te krijgen.

In de strijd om de lezer lijken nu zelfs de grenzen van de Britten overschreden. Het schandaal heeft geleid tot ophef, ook onder lezers die de kranten juist lezen vanwege de onthullingen. Want het gaat nu niet langer om een bekende Brit, die in hun land toch al weinig privacy hebben, maar om een gewoon meisje.