DHV wint met ontwerp van luchthaven Peking

Een luchthaven zo groot als de stad Amsterdam. Die 130 miljoen reizigers per jaar kan verwerken, drie keer zo veel als Schiphol. De nieuwe luchthaven van Peking, die 40 kilometer ten zuiden van de stad zal verrijzen, is reusachtig. En hij zal gebouwd worden naar een ontwerp van consultancykantoor Naco, sinds 2003 dochteronderneming van het Nederlandse ingenieursbureau DHV. Het maakte gisteren bekend de ontwerpwedstrijd voor de nieuwe luchthaven te hebben gewonnen. Volgens directeur Rik Krabbendam van Naco heeft Peking voor het ontwerp van zijn kantoor gekozen wegens de goede inpassing van openbaar vervoer, parkeergelegenheid en toegangswegen. Bovendien is de locatie van de start- en landingsbanen, de taxibanen en de platforms zo gekozen dat taxi-afstanden minimaal zijn. „Dat scheelt brandstof, en dus CO2-uitstoot”, zegt Krabbendam. Onder het terrein komt een aansluiting voor de hogesnelheidstrein. Verder zijn grote stukken land ingetekend voor onder meer hotels, kantoren, conferentiecentra. De nieuwe luchthaven is niet bedoeld voor overstap. Het wordt een begin- en eindpunt. Naco heeft een half miljoen euro verdiend met het winnen van de ontwerpwedstrijd, waaraan vier kantoren meededen. DHV hoopt op vervolgopdrachten. Voor de huidige luchthaven in Peking ontwierp Naco terminal drie. Daarna kreeg DHV voor 20 miljoen euro aan vervolgopdrachten. De nieuwe luchthaven van Peking, die Beijing New International Airport gaat heten, is naar verwachting in 2017 klaar.