‘Wekelijks olie- en gaslekken in Noordzee’

Productieplatform L15 in de Noordzee, voor de kust van Den Helder

Oliebedrijven als Shell en Total kampen zeer regelmatig met problemen op de boorplatformen in de Noordzee. Er lekken wekelijks gevaarlijke hoeveelheden gas en olie weg, schrijft The Guardian.

Update 16:10 uur: Shell laat via een woordvoerder weten elk jaar te voldoen aan de eisen die het bedrijf worden gesteld.

We hanteren strenge eigen maatstaven. Zo hebben we bijvoorbeeld op eigen initiatief in januari het Brent Bravo-platform gesloten. In 2009 is er een programma afgerond waarbij 1,2 miljard dollar is besteed aan het upgraden van alle apparatuur op de boorplatforms. Wij doen op een verantwoorde manier zaken.

Uit documenten die in handen zijn van de Britse krant blijkt dat er in 2009 en 2010 ruim honderd olie- en gaslekken zijn geweest. Daarmee worden de claims van oliebedrijven ondermijnd, die volhouden dat alles in het werk wordt gesteld om de veiligheid te maximaliseren. Shell-topman Peter Voser zei afgelopen november nog:

´Safety is, has been, and forever will be, our number one priority. It is our core value.´ Peter Voser, CEO Shell

De vermeende onveiligheid op boorplatforms in de Noordzee speelt al jaren. In 2006 zei de gepensioneerde veiligheidsdeskundige van Shell, Bill Campbell, dat er onvoldoende aandacht aan de veiligheid voor het personeel op het enorme Brent Bravo-platform is. Volgens Campbell, die zijn zorgen openbaar maakte in het vakblad Upstream, liet Shell de belangen van een constante olie- en gaswinning vaak prevaleren boven de veiligheid van het personeel.

Campbell stelde dat hij de directie van Shell al in 1999 heeft gewaarschuwd dat het Brent Bravo-platform mankementen vertoonde, die een ernstig gevaar voor de veiligheid van het personeel vormden. In 2003 deed zich als gevolg van een gaslek een explosie voor op het platform, die aan twee werknemers het leven kostte. Shell kreeg een boete van 900.000 pond (1,31 miljoen euro) wegens nalatigheid. Volgens Campbell bleef Shell ook nadien in gebreke op het terrein van veiligheid.