Bikinifoto's

Tijdens het kijken naar een voetbalwedstrijd afgelopen seizoen, sneed één van mijn vrienden een essentieel onderwerp aan in het leven van de moderne jongeman: bikinifoto’s op Facebook. Terwijl Sulejmani de AZ-verdediging gek maakte, namen wij de beste afbeeldingen van gezamenlijke vrouwelijke kennissen in badmode door. „Heeft jouw zusje eigenlijk bikinifoto’s online staan?”, vroeg vriend P. aan vriend R. „Nee”, antwoordde vriend J. iets te snel over het zusje van zijn vriend.

Werd R. boos? Natuurlijk niet. Elke man weet toch dat Facebook voor tachtig procent om strandfoto’s draait? Elke vrouw trouwens ook, heb ik uit betrouwbare bronnen vernomen (‘shit, ze kan die bikini nog hebben ook’).

Google wil een einde maken aan dat voyeurisme. Tenminste, als we op haar nieuwste poging tot het lanceren van een Facebook-killer afgaan: het sociale netwerk Google+. Facebook is nu de virtuele afspiegeling van ons sociale leven, en als het aan Google ligt, is dat binnenkort verleden tijd. Inzet van de strijd: op Google+ krijgt de term ‘vriend’ weer dezelfde lading als in het ‘echte’ leven. De rest van je contacten zijn kennissen, familie, collega’s, voetbalmaten of elke andere mogelijke term die je voor een groep mensen kan bedenken. Elke keer als je een bericht tikt of een foto uploadt, kan je kiezen welke groep die foto te zien krijgt.

Ideaal uit privacyoogpunt. Voortaan kan ik mijn loftuitingen over de nieuwe Gary Shteyngart met lezende vrienden delen, zonder dat een voetbalmaat ‘Hahaha NERD, OMG OMG’ antwoordt en kom ik weg met een foto vanuit Ajax-vak 410, zonder dat mijn literaire kornuiten de sportvreugde verstoren met de mededeling dat ze liever niet met nephooligans geassocieerd wensen te worden.

Maar kunnen we ondertussen dat voyeurisme wel missen? Het is het essentiële succesingrediënt voor Facebook. Oprichter Mark Zuckerberg heeft er altijd op gehamerd dat Facebook ‘fun’ moet zijn, en de eerste versie van Facebook kende niet voor niets de opties ‘Relationship status’ (open relatie was meteen al een optie) en ‘Interested in [vul hier het gewenste geslacht in]’. Facebook is flirterig, sexy. Ondertussen hebben we maar met een klein groepje intensief contact. De huissocioloog van Facebook deed in 2009 onderzoek naar het gedrag van gebruikers en concludeerde dat het gemiddelde aantal vrienden met wie Facebook-gebruikers écht contact hebben – door op elkaars berichten te reageren – voor mannen vier is, en voor vrouwen zes.

En dat terwijl het gemiddelde aantal vrienden op 229 ligt. Kortom, we kijken op Facebook meer naar elkaar dan dat we met elkaar praten.

Nu wil Google ons dat afnemen. Straks posten jonge mooie mensen alleen nog maar foto’s in zomeroutfit in beschermde vriendengroepjes. Dat wil die internetgigant toch niet op zijn geweten hebben?

Ernst-Jan Pfauth