Zynga staat of valt bij succes Facebook

Zynga wil een miljard dollar ophalen met een beursgang.

Maar het is grotendeels afhankelijk van Facebook. En sociale netwerken zijn niet voor de eeuwigheid.

Weer een internetbedrijf dat naar beurs gaat: spelfabrikant Zynga wil binnen nu en drie maanden 1 miljard dollar (650 miljoen euro) ophalen. De beursgang komt niet onverwacht. Zynga hoort bij een groepje sociale mediabedrijven die kapitaal op de beurs zoeken. Zo kun je nu ook aandelen kopen in het Chinese sociale netwerk RenRen, in sociaal netwerk LinkedIn en in advertentienetwerk Groupon.

Dat gaat gepaard met winstverwachtingen die doen denken aan de eerste internetbubbel, net na de millenniumwisseling. Zynga zou volgens de huidige schattingen 15 tot 20 miljard dollar waard zijn. Maar de klap op de vuurpijl wordt Facebook zelf, dat werkt aan een beursgang in 2012. De waarde van Mark Zuckerbergs bedrijf wordt nu geschat op 70 tot 100 miljard dollar.

Zynga is vooral bekend van FarmVille, een eenvoudig maar verslavend spelletje dat de leden van Facebook met elkaar spelen. Dat leverde het bedrijf in 2010 600 miljoen dollar omzet op. Hoewel Zynga ook apps voor smartphones maakt, wordt het gros verdiend met de Facebook-activiteiten. Daar kopen mensen virtuele goederen om spelletjes op te leuken – de verwachting is dat de wereldwijde markt voor extra’s in online spelletjes verdubbelt tot bijna 21 miljard dollar in 2014.

Maar de afhankelijkheid van Facebook is ook de achilleshiel van Zynga. Als Facebook de gebruiksvoorwaarden verandert of zelf met nieuwe concurrerende spelletjes op de proppen komt, staat Zynga onder druk. Facebook profiteert overigens wel mee van Zynga’s succes en houdt van elke virtuele aanschaf 30 procent.

Er zijn meer bedreigingen voor Zynga. Geen enkel sociaal netwerk is tot nu toe eeuwig houdbaar gebleken. Vergelijk het maar met het café op de hoek, dat populair is omdat er hippe mensen komen. Zodra werkelijk iedereen er te vinden is, zoeken de hippe mensen weer een andere plek, uiteindelijk ook weer gevolgd door de massa.

Tot een paar jaar geleden was MySpace nog het grootste sociale netwerk, afgelopen week werd het door News Corp verkocht voor 35 miljoen dollar. In 2005, op het toppunt van de roem, was MySpace nog meer dan een half miljard dollar waard. Ook het Vlaamse Netlog, dat volgens de laatste teling 74 miljoen gebruikers telt, en het Nederlandse Hyves (9 miljoen leden) verliezen relevantie door het oprukkende Facebook.

Facebooks groeitempo lijkt in Noord-Amerika enigszins af te nemen. Maar belangrijker is dat Zuckerberg er sinds vorige week weer een concurrent van formaat bijheeft: Google Plus, het nieuwe sociale netwerk van de zoekgigant.

Google wil per se aansluiting vinden bij Facebook, omdat sociale netwerken veel gegevens opleveren waar je advertenties op maat bij kunt tonen. Na Google Buzz, Wave en Orkut is Plus een nieuwe poging om een alternatief voor Facebook te introduceren. Orkut werd alleen in Latijns-Amerika populair, Buzz kwam een slechte start met privacyproblemen nooit te boven. En Google Wave was een samenwerkingsdienst die veel te ingewikkeld bleek.

Over Google Plus lijkt Google beter nagedacht te hebben. Dit netwerk biedt onder meer betere controle over de informatie die je deelt: je kunt cirkels van vrienden of bekenden aan leggen, met wie je specifieke onderwerpen bespreekt. Zo voorkom je dat je je familieleden op al te compromitterende plaatjes van je uitgaansleven trakteert of vice versa. Het systeem werkt samen met +1, Googles variant op de bekende ‘Vind ik leuk’-knop van Facebook.

Google is nog zuinig met het weggeven van Google Plus-accounts. Maar er is in ieder geval een beroemde gebruiker van Google Plus: Facebook-baas Mark Zuckerberg heeft een account genomen. Hilariteit alom in de Amerikaanse media. Maar Zuckerberg weet dat je de concurrentie in de gaten moet houden. Zeker als die Google heet.