Volkswagen koopt belang in vrachtwagenproducent Man

Europa’s grootste autofabrikant, het Duitse Volkswagen, heeft een meerderheidsbelang in vrachtwagenbouwer MAN gekocht. Volkswagen heeft hiermee een cruciale stap gezet in zijn voornemen om een van de marktleiders in de productie van trucks te worden. Het werkt al jaren aan deze strategie. Grote concurrenten op deze markt zijn Volvo en Daimler.

Volkswagen had al een belang in MAN, maar heeft dat gisteren verhoogd van 30,5 naar 55,9 procent. Het betreft hier aandelen met stemrecht. Ook kocht het aandelen zonder stemrecht. In totaal kocht Volkswagen voor 3,4 miljard euro aandelen MAN (47.700 werknemers)

Nu Volkswagen een meerderheidsbelang heeft in MAN, kan het de strategie van de vrachtwagenbouwer uit München gaan bepalen. Waarschijnlijk wordt de truckfabrikant samengevoegd met de vrachtwagendivisie van Volkswagen en met het Zweedse Scania (35.500 werknemers), waarin de Duitse autofabrikant drie jaar geleden een meerderheidsbelang (71 procent) verwierf.

MAN en Scania produceren samen jaarlijks 172.000 trucks. Wereldwijd hebben ze daarmee een marktaandeel van circa 10 procent. Volvo zit op gelijke hoogte; Daimler produceert jaarlijks 274.000 vrachtwagens.

Volkswagen verwacht door de integratie van de vrachtwagenbouwers op termijn jaarlijks 200 miljoen euro op kosten te kunnen besparen, vooral via een gezamenlijk inkoop van onderdelen.

Volkswagen probeert al jaren meer greep te krijgen op MAN. Zo stelde het bedrijf onlangs voor om in de 16-hoofdige raad van commissarissen van MAN drie nieuwe leden aan te stellen. Alledrie bleken de voorgedragen kandidaten dezelfde functie al bij Scania te vervullen. Bovendien was een van hen Martin Winterkorn, bestuursvoorzitter van Volkswagen. Brussel maakte bezwaar tegen de voordracht, en Volkswagen liet vorige week weten drie andere kandidaat te zullen voordragen.

Of Brussel de aankoop van MAN-aandelen door Volkswagen goedkeurt, is nog niet duidelijk. Het is onwaarschijnlijk dat Scania en MAN marktdominantie krijgen. Scania is namelijk vooral sterk op de markt voor zware trucks (meer dan 16 ton). MAN is juist actief in de middenklasse tot 16 ton. Verder wil het bedrijf uit München zijn divisie voor lichte trucks (tot 5 ton) uitbreiden.