Striptekenaar op reportage

Close Up: Strips gaan de strijd aan22.45-23.45 uur

„Juist doordat ze als kinderboeken worden gezien, kunnen strips tamelijk zware onderwerpen verteerbaar maken.” Dat zegt tekenaar Joe Sacco in de charmante documentaire Strips gaan de strijd aan, over de opkomst van de stripreportage uit crisisgebieden. Sacco bezocht onder meer de Gazastrook en (Safe Area) Gorazde. Hij sprak ooggetuigen en maakte er indrukwekkende stripboeken over.

Wat kunnen getekende reportages toevoegen aan de gebruikelijke verslaglegging van oorlogssituaties? „Ze ontstijgen de waan van de dag”, zegt de Zwitserse tekenaar Patrick Chappatte, die ieder kwartaal de eerste drie pagina’s van de Zwitserse krant Le Temps vult met stripreportages. „Ze laten niet alleen zien hoe het eruit zag, maar ook hoe het voelde”, zegt Keji Nakazawa, die ooggetuige was van de atoombom op Hiroshima en aan die ervaring een imposante serie mangastrips wijdde: Barefoot Gen. „Ze geven de mogelijkheid een verhaal te maken van een berg met feiten”, zegt Sacco.

En wat de kijker zelf kan zien: strips transcenderen de rauwe werkelijkheid tot confronterende en tegelijk esthetische beelden.

Getekende verslagen waren eeuwenlang de enige visuele bron van conflicten. En die tijd mag terugkomen, vindt Art Spiegelman (Maus), die op het eind wordt geciteerd: „In een wereld waarin Photoshop de fotograaf heeft ontmaskerd als leugenaar, kunnen kunstenaars hun oude functie weer opnemen; die van verslaggevers.”

Ward Wijndelts