Rijkslogo kost belastingbetaler 15 miljoen euro

De Nederlandse belastingbetaler betaalt gemiddeld 1 euro voor het ontwerp van het nieuwe Rijkslogo. De invoering van het nieuwe logo en bijbehorende rijkshuisstijl heeft tussen 2008 en 2011 in totaal ongeveer 15 miljoen gekost. Dat meldde De Pers vanmorgen.


Voor het logo, een sobere uitvoering van de nationale leeuw in wit en blauw, moest 60.000 euro aan ontwerpbureau Studio Dumbar worden betaald. Daarnaast waren met het project veel personeels- en managementkosten gemoeid.

Volgens De Pers, die de gegevens verkreeg via een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob), werd aan één projectmedewerker bijna een half miljoen euro besteed. Daarnaast volgden ambtenaren gedurende ‘Operatie 1 Logo’ verschillende cursussen, waaronder een cursus ‘persoonlijke communicatie’ ter waarde van 5.587,05 euro.

Het Ministerie van Algemene Zaken laat aan De Pers weten dat met het nieuwe logo jaarlijks 5 miljoen euro wordt bespaard, doordat alle ministeries voortaan een gezamenlijk logo gebruiken. Het logo zal onder meer gebruikt worden voor kantoorartikelen, spreekgestoelten, kledingaccesoires, vlaggen, gevels en websites.

Bekijk hieronder het kostenoverzicht van het nieuwe rijkslogo:

Kosten Rijkslogo I