Premier Rutte wil krachten bundelen met Vlaamse regio

Premier Mark Rutte en de Vlaamse minister-president Kris Peeters zijn van plan samen een internationale handelsmissie te organiseren. Met dat initiatief willen ze Nederland en Vlaanderen promoten als Deltaregio. Dat maakten beide regeringsleiders gisteren bekend. Waar de missie naartoe gaat, konden zij nog niet vertellen.

De Nederlandse premier werd in de loop van de middag ontvangen op het kasteeldomein d’Ursel in het Vlaamse dorpje Hingene, waar hij een naar eigen zeggen een „zeer vruchtbare vergadering” had met de Vlaamse minister-president. Onderwerpen die aan bod kwamen waren gezamenlijke inspanningen op het gebied van kennis en innovatie, logistieke samenwerking en gemeenschappelijk beleid om de positie van de Nederlandse en Vlaamse havens te verbeteren.

Ook de kwestie Hedwige en de weigering van het Nederlandse kabinet om de polder in Zeeuws-Vlaanderen, zoals afgesproken als onderdeel van een internationaal verdrag, onder water te zetten, kwam aan de orde. „Nederland is goed voor zijn handtekening”, benadrukte Rutte. „Maar we hebben instinctief grote moeite om grond die op de zee is gewonnen opnieuw onder water te zetten.”

De verdere afwikkeling van het voor de Vlamingen gevoelige dossier maakt hij mede afhankelijk van het standpunt van de Europese Commissie. Staatssecretaris Bleker (Landbouw, CDA) neemt binnenkort contact op met Brussel om na te gaan of de alternatieven die Nederland voorstelt voor de ontpoldering van Hedwige aansluiten bij Europese natuurregels.

Ook minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur, VVD) sprak gisteren met haar Vlaamse collega, Hilde Crevits. Beide ministers werden het eens over de verdeling van de kosten van een nieuwe zeesluis in Terneuzen. Die sluis is van groot belang voor de Gentse zeehaven. Nederland is bereid 142 miljoen euro bij te dragen, wat neerkomt op zo’n vijftien procent van de totale kosten.

Het enige knelpunt is de btw-factuur, stellen beide ministers. Als er over de bouwkosten van de sluis – die op Nederlands grondgebied komt – btw moet worden betaald, dan wordt het hele project ruim 175 miljoen euro duurder. Vlaanderen, dat het grootste deel van de kosten draagt, wil dat vermijden. Nederland wil onderzoeken of fiscale vrijstelling mogelijk is – zoals met de bouw van de Westerscheldetunnel is gebeurd. „In oktober komen we opnieuw bijeen om een definitief besluit te nemen”, aldus Schultz.