Lees dit niet

Zin in vakantie? Op de website Booking.com kun je hotels boeken. Wacht even, dat zeg ik verkeerd. Op de website Booking.com moet je hotels boeken. Ik in ieder geval wel.

Op de site wordt eerst gevraagd naar welke stad je wilt. Ik doe Parijs, altijd leuk. Er verschijnt een lijstje met hotels, allemaal voorzien van leuke plaatjes. Ik kom al helemaal in de stemming. Croissantjes, de Seine, een romantisch etentje. Ik klik een hotel aan.

Naast meer informatie over kamers en ligging verschijnen er kleine pop-ups waarop ik kan zien wie er nog meer op de site zitten. Op hetzelfde moment dat ik naar de tweepersoonskamer met badkamer en balkon kijk, zit er blijkbaar ook iemand in Italië naar dezelfde kamer te loeren. Op een andere plek verschijnt de mededeling dat er achttien minuten geleden een kamer in dit hotel is geboekt door iemand in Kroatië. En een kwartier daarvoor door iemand in Nederland. Dit moet wel een fantastisch hotel zijn. Als zoveel mensen hier willen slapen!

Niet zo raar natuurlijk, want het hotel geeft ook nog eens een fikse korting. Waar je normaal voor drie nachten 520 euro kwijt bent, betaal je nu maar 290. De Hollandse koopmansgeest in me wordt wakker. Dat is ongeveer de halve prijs!

Maar dan slaat de angst me om het hart. Want kijk, rechtsonder staat dat er nog maar twee kamers over zijn. Straks zijn ze op! Als die stomme Italiaan op een knop drukt en die Kroaat nog wat vrienden meeneemt, vis ik achter het net. ‘Book now’ lonkt de website. Ik druk op de muisknop. Ik vul mijn gegevens in en veeg het zweet van mijn voorhoofd. Ik heb de strijd gewonnen. Ik heb een weekendje Parijs voor mijn geliefde uit het vuur gesleept.

Geniale marketing. Booking.com stapelt alle denkbare verleidingstechnieken op elkaar. Breng mensen in een positieve stemming en ze geven meer geld uit. Broodlucht in de winkel, vanille in het koophuis. De gezellige hotelfoto’s nemen dat deel voor hun rekening. Dan volgt het sociale bewijs: als andere mensen het ook doen, zal het wel goed zijn. Jan Cremer liet ‘de onverbiddelijke bestseller’ op zijn boek zetten nog voor er één exemplaar was verkocht. En een bestseller werd het.

Booking.com laat iedereen die op hetzelfde moment op de site zit elkaar gek maken. Dan wordt de kortingsknop in het brein gemasseerd. Drie halen, twee betalen, voor veel mensen een onweerstaanbaar voorstel. Ten slotte wordt er schaarste gesuggereerd: op is op. En er staan nog meer mensen voor de deur. Dwaze dagen. Graaien dus! Ik heb maar één advies. Kijk niet op Booking.com. Niet doen. Echt niet!

Victor Lamme