Jurkjes van kurk en beenderen

De Parijse Haute Coutureweek is gisteren van start gegaan. Ook de Nederlandse ontwerpers Jan Taminiau en Iris van Herpen toonden er hun najaarscollectie.

Wat is er nodig om als ontwerper de aandacht in Parijs te trekken? Dat je de favoriete Nederlandse ontwerper van een aanstaande koningin bent, maakt er niet veel indruk. Maar twee foto’s van Lady Gaga in een ontwerp van jouw hand in de Amerikaanse Vogue moet helpen, zou je denken. Toch was het gisterochtend rustig in de zaal waar Jan Taminiau zijn najaarscollectie voor 2011 liet zien. Er waren al niet veel banken, maar toen zelfs alle onbekende bloggers die normaal moeten staan waren gaan zitten, bleven er nog plekken open.

Taminiau (35), die al sinds 2005 in Parijs showt, had het tijdstip niet mee. Zijn show was om 11 uur een van eerste van de Haute Coutureweek, bovendien was hij niet opgenomen in het officiële programma, terwijl er vlak voor en vlak na hem wel officiële shows waren.

Jammer, want Taminiau liet een van zijn betere collecties zien. In zijn collectie voor dit voorjaar had hij geëxperimenteerd met maskers en dikke, handgeweven stoffen met een glow in the dark-effect, wat het geheel wat zwaar maakte. Dit keer was Taminiau, zoals dat tegenwoordig heet, dicht bij zichzelf gebleven. Dunne zijden voiles, heel veel borduurwerk, nog meer pailletten, zachte tinten, losjes opgestoken haar. Of zoals de biografie op zijn site het omschrijft: „Jan Taminiau is een romanticus.”

Huidkleurige body’s en jurken hadden ruches die de spiergroepen van het bovenlichaam benadrukten. Een kort jurkje van kurk (!) was aan de bovenkant helemaal bedekt met zilveren pailletten en liep van onder uit in kurken rozen. Lange jurken met een hoge hals waren aan de onderkant gescheurd, zodat ze eruitzagen alsof het model ermee door de struiken had gerend.

Taminiaus uitgangspunt was een lange, stoere vrouw, gehavend, maar vol gratie. Maar hij was, naar eigen zeggen, ook „aan het nadenken over wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is met plastische chirurgie”. Geborduurde lieslaarzen van kurk – met flinke plateau, maar zonder hak – waren geïnspireerd op bokkenpoten. Die werden in oude schilderijen aan menselijke figuren geplakt om de duivel te verbeelden.

Iris van Herpen, de enige andere Nederlandse ontwerper op de Haute Coutureweek, gaf gisteravond de laatste show van de dag. Zeker niet de enige reden waarom het er drukker was dan bij Taminiau. Van Herpen (27), die in januari voor het eerst in Parijs showde – daarvoor presenteerde zij haar werk in Amsterdam en Londen – was een van de membres invités van de Chambre Syndicale de la Haute Couture, de organisatie achter de coutureweek. Van Herpen stond daarom op de officiële agenda.

De uitnodiging van de Chambre was te laat gekomen om een volledig nieuwe collectie te maken. Bovendien, zei Van Herpen vooraf, „kennen al die mensen mijn werk nog niet”. Ze begon daarom met een selectie van ongewone kledingstukken die ze de afgelopen vier jaar heeft gemaakt: halsstukken en rokken van de baleinen van kinderparaplu’s, een pak van reepjes leer waarin het model eruitziet als een mummie, wolkerige jurken van metalen gaas, een metaalkleurige leren jurk met twee omlaag hangende punten die op een kruising tussen een harnas en een gordeldier lijkt. Zelf kwam Van Herpen tijdens de finale op in een beige leren jas met gouden versieringen op de borst, een stuk dat ooit werd gedragen door Lady Gaga.

Haar laatste vijf ontwerpen waren wel nieuw. De show eindigde met een tikje luguber wit jurkje van hard, wit polyester – een 3D-print – in de vorm van botten. Daarvoor waren er vier ontwerpen bezet met duizenden driehoekige stukken plastic. Op een lange jurk vormden deze stukken zwart en wit plastic een abstract, driedimensionaal patroon. Op een kort zwart jurkje, waar het plastic plat werd gebruikt, kronkelden naar het leek lange, zwarte slangen – een angstaanjagend effect. Nieuwe schoenen waren er ook: met plastic bezette plateaulaarsjes met een hoge, naar binnen krullende hak, gemaakt in samenwerking met het eveneens Nederlandse United Nude.

Er is nog altijd weinig mis met de oude stukken van Van Herpen, maar als de show iets liet zien, is het dat haar werk steeds geraffineerder en spannender wordt.

Aanstaande zaterdag in Lux meer over de haute coutureshows in Parijs.