TLC zegt ja tegen de jurk, de baby en dedroomkeuken

Mannenzender Discovery krijgt er vanavond een zusje bij: TLC. Speciaal voor de vrouw, mits zij houdt van baby’s, mode en cupcakes.

‘Wijntje?’ staat op de posters van de nieuwe vrouwenzender TLC. „Een geintje”, zegt directeur Jochem de Jong. „Het is een directe verwijzing naar de Heinekenreclame: ‘Biertje?’. Die campagne is zó op mannen gericht, wij vonden het leuk om daar op te reageren.”

TLC is vanaf vandaag iedere dag vanaf zes uur ’s avonds te zien op het kanaal van Animal Planet. Het moet de vrouwelijke tegenhanger worden van Discovery Channel, dat zich al vijf jaar als ‘mannenzender’ profileert. Discovery Channel, Animal Planet en TLC vallen, samen met zeven digitale zenders, onder het moederbedrijf Discovery Networks Benelux.

TLC richt zich op vrouwen tussen 25 en 39 jaar. De programmering ‘sluit aan bij de verschillende interesses van de moderne vrouw’, zo staat in de aankondiging. Exemplarisch is ‘Cherry Healey Investigates’, waarin BBC-presentatrice antwoorden zoekt op ‘alle vragen die moderne vrouwen bezighouden’: hoe vind je de ideale partner? Wanneer ga je trouwen? Wanneer is het tijd voor een baby? En moet je die dan borstvoeding geven of niet?

Andere programma’s van TLC zoomen in op afzonderlijke vragen uit dit rijtje. Zo gaat ‘Snog, marry, avoid’ over hoe je je moet kleden om een man te vinden. In plaats van een make over krijgen jonge Britse lellebellen een make under: geen valse wimpers, ultrahoge hakken en latex jurkjes, maar een naturel-look. Want, zo betoogt de presentatrice, een niet al te uitgesproken uiterlijk bevordert de kansen op de relatiemarkt.

Als de man gevonden is, biedt ‘Mad About The House’ jonge stellen uitkomst bij het inrichten van hun woning. In ‘Say yes to the dress’ gaan vrouwen op zoek naar een bruidsjurk, ‘de belangrijkste jurk die een vrouw ooit zal dragen’. En tot slot reflecteert ‘Offspring’, een Australische dramaserie over het leven van een verloskundige, over het baren van nageslacht en het combineren van werk en kinderen. Dat werk is bij voorkeur een uit de hand gelopen hobby, zoals de zussen van ‘DC Cup Cakes’ die gezellige cakejes in elkaar draaien in hun eigen bakkerij.

Mannen houden zich bezig met hele andere zaken, zo blijkt uit de programmering van Discovery Channel. Hier geen knus, huiselijk getut of getob over geboorteplanning. Bij Discovery kan het niet groot, hoog, snel en gevaarlijk genoeg zijn; de adrenaline spat van het beeld. ‘Myth Busters’, een programma waarin mythes en filmclichés proefondervindelijk worden onderzocht, is exemplarisch. Is het mogelijk om een sigaret aan te steken met een pistoolschot? Kun je een gevangenis opblazen met een tas vol maagtabletten? Kan een telefoonboek een kogel tegenhouden en bevat je telefoon meer bacteriën dan een toiletbril?

Reusachtige bruggen, boten en vliegtuigen zijn het onderwerp van ‘Extreme Engineering’. Het programma ‘Frontline battle machines’ gaat over precies wat de titel belooft: bazooka’s, kanonnen, machinegeweren en explosies. In ‘Ultimate Survivale’ laat cultheld Bear Grills zien hoe je kunt overleven onder extreme omstandigheden. Verplicht nummer is het eten van dikke torren en knapperige kevers. „Om hier te overleven, heb je hulp van de natuur nodig”, luidt zijn commentaar.

Bij Discovery Channel ligt de nadruk avontuur en spektakel, maar ondertussen wordt er van alles uitgelegd over techniek, natuur en wetenschap. TLC is veel minder educatief, het gaat meer om lifestyle. Wie hoopt dat ‘Sarah Palin in Alaska’ een soort tegenhanger wordt van Bear Grills komt bedrogen uit. Ze wil vooral laten zien hoe gezellig zij het met haar gezin heeft. Beren schieten is bijzaak.

Het lage educatieve gehalte van TLC is opmerkelijk, want oorspronkelijk staat de afkorting voor ‘The Learning Channel’. Deze zender begon in 1972 met non-fictieprogramma’s over natuur, geschiedenis, wetenschap en technologie voor een klein, gericht publiek. Nadat de zender 1991 werd de zender gekocht door Discovery Networks, werd geprobeerd een breder publiek aan te spreken, met name huisvrouwen. Educatie verdween naar de achtergrond.

„De naam ‘The Learning Channel’ moet je niet te letterlijk nemen”, zegt De Jong. „Dat gaat allang niet meer op. Het gaat niet educatie. Jonge vrouwen willen helemaal niet belerend worden toegesproken.”

TLC moet een algemene vrouwenzender worden, zegt De Jong, géén Discovery voor vrouwen. Het wordt een directe concurrent van andere vrouwenzenders, zoals Net 5 en RTL 8. „We hebben marktonderzoek gedaan waaruit blijkt dat jonge vrouwen behoefte hebben aan iets nieuws. We doen onderzoek naar wat ze aanspreekt en passen daar onze programmering op aan.” In het najaar wil hij ook eigen, in Nederland geproduceerde programma’s gaan uitzenden.

Profileren op geslacht is vooral een manier om adverteerders tegemoet te komen. Met name jonge vrouwen zijn een interessante groep voor adverteerders, omdat zij beïnvloedbaar zijn. „Het is een manier om je herkenbaarheid te vergroten en focus aan te brengen in de programmering”, zegt de Jong.

Maar wat moeten vrouwen die wel graag iets willen leren? Of mannen die niets liever doen dan kijken naar ‘Say yes to the dress?’ De Jong ziet hier geen probleem. „‘Mannelijk’ of ‘vrouwelijk’ is geen vaststaand gegeven. Bij Discovery Channel is nog altijd een kwart van de kijkers vrouw, dat vinden wij prima.”

Wat hem betreft mogen vrouwen best naar Discovery kijken in plaats van TLC. Met een biertje, in plaats van een wijntje.