Maker 'elektrische pomp' verkocht

Technologieconcern ABB heeft Epyon overgenomen, een jong bedrijf dat stations bouwt waarmee elektrische auto’s in een half uur kunnen worden opgeladen.

Zes jaar geleden opgericht door een bevlogen werktuigbouwkundige van de Technische Universiteit Delft, nu opgeslokt door het grote Zwitserse technologieconcern ABB. Het bedrijfje Epyon uit Rijswijk heeft een technologie die de Zwitsers blijkbaar erg graag wilden hebben. Epyon bouwt en plaatst zogeheten snellaadstations voor elektrische auto’s. Waar het normaal 6 tot 8 uur duurt om de accu van een elektrische auto op te laden, kan het met de technologie van Epyon in 15 tot 30 minuten.

Met de overname van Epyon wil ABB inspelen op de beginnende opmars van de elektrische auto. Fabrikanten als Nissan, Renault, Mitsubishi en Daimler hebben aangekondigd binnen het jaar te starten met de massaproductie van elektrische auto’s. Inspelend op die marktontwikkeling zal er grote behoefte zijn aan lokaties om de auto’s te laden. ABB investeerde begin dit jaar al 10 miljoen dollar in het bedrijfje ECOtality uit San Fransisco, dat ook laadpunten ontwikkelt, vooral voor de Amerikaanse markt. Epyon richt zich vooral op Europa en Azië.

Hoeveel ABB – met 116.500 medewerkers en een omzet in 2010 van bijna 22 miljard euro – betaalt voor de overname van Epyon is niet bekend gemaakt. Bij het Rijswijkse bedrijf werken 50 mensen. Ze gaan allemaal mee over naar ABB.

Epyon richt zich puur op snellaadstations. Vorig jaar mei plaatste het zijn eerste laadpaal, bij het tankstation van Tamoil aan de Zwettestraat in Leeuwarden. Het heeft in maart een contract afgesloten met taxibedrijf Prestige Greencab uit Utrecht. Een maand later sloot het een overeenkomst met het Noorse nutsbedrijf Lyse, dat een keten van tankstations aan het aanleggen is.

Epyon heeft zich het afgelopen jaar snel ontwikkeld. Het heeft een onderzoekslaboratorium geopend op de High Tech Campus in Eindhoven. Vorig jaar november ontving het 7 miljoen euro van drie nieuwe investeerders, waaronder het fonds Breesaap van voormalig premier Ruud Lubbers. Het bedrijf is daarna commerciëler geworden. Naast Crijn Bouman, toen nog directeur, werden drie ervaren managers geplaatst. Inmiddels is een van hen, Hans Streng, directeur.

De kracht van Epyon zit voor een belangrijk deel in de software van het systeem. Die kan het type accu van een auto herkennen, en stemt daarop de stroomlevering af. Vorig jaar introduceerde het bedrijf een laadpaal die zowel apparaten op gelijkstroom als op wisselstroom kan laden. Eind mei meldde het dat zijn systeem als eerste kan worden geïntegreerd met andere it-systemen om misbruik te voorkomen.