Wufte pumps in grachtenpand

Salon/2 is een culturele route door Amsterdam met zeventig deelnemers op twintig locaties. Fotografie, kunst, mode en design worden twee weken lang getoond in verrassende decors.

Even is de slaapkamer in het statige Museum van Loon een inloopkast. Het patriciërshuis aan de Keizersgracht is een van de twintig onverwachte locaties waar, dankzij het evenement Salon/2, mode verschijnt. In de slaapkamer van Thora van Loon-Egidius (1865-1945) staan uitzinnige schoenen te pronken, zoals een paar wufte rode pumps met veren die vanuit de hiel omhoogschieten. Het elegante ontwerp komt net als de andere schoenen uit het archief van Lola Pagola, in de jaren negentig een succesvol Nederlands schoenlabel dat voor Salon drie weken lang uit de vergetelheid is gehaald.

Verderop, in de Drakensteynkamer, heeft kunstenares Amie Dicke het meubilair overdekt met transparant plastic dat geheimzinnige golft en zachtjes ruist. De dynamische installatie speelt met de geschilderde zeezichten op de eeuwenoude wandbespanningen erachter. Toen Dicke na een eerder bezoek aan het museum op het idee kwam en het voorlegde aan de organisatoren van Salon, zeiden die meteen: „Doe maar.”

Of ze haar collectie mocht exposeren tijdens Salon, vroeg ook modeontwerpster Maryam Kordbacheh. Manon Schaap, een van de initiatiefnemers, vond in het Geelvinck Hinlopen Huis aan de Keizersgracht een mooie plek voor Kordbachehs jurken als ontluikende bloemen. In de Chinese stijlkamer, met fascinerend geschilderde vissen aan de muur, hangt romantiek in de lucht. Verrassende settings, inspringen op ideeën en een scherpe blik voor actualiteit maken Salon tot een charmante belevenis. „Het gaat spontaan, dit is geen overgeproduceerd evenement. Dit is rebellie”, zegt Manon Schaap, eigenaar van een studio in merkbeleving.

Salon/2 is een culturele route door Amsterdam met zo’n zeventig deelnemers op een twintigtal locaties. Het is een mix van veel mode, maar ook vormgeving, fotografie en beeldende kunst.

Modeontwerper Antoine Peters wilde wel eens wat anders dan een modeshow en koos voor een presentatie in designwinkel Droog. Tussen de vormgevingsklassiekers exposeert hij Get Dizzy. Duizelig word je inderdaad van de zeven ronddraaiende poppen in kleurige ontwerpen uit Peters’ zomercollectie voor 2012. Dat effect wordt nog versterkt door een al even duizelingwekkende video. „Ik ben altijd op zoek naar alternatieven voor modeshows. Hier in Droog, toch een internationale designhotspot, profiteer ik van een breed publiek.”

„Salon is een simpel idee, en het werkt”, zegt Diana Stigter die met haar galerie deelneemt. „In Nederland zijn mode, kunst en vormgeving altijd zo losgekoppeld van elkaar. Salon brengt disciplines bij elkaar en probeert een kruisbestuiving tot stand te brengen. En ik houd heel erg van mode, dat is ook een reden om mee te doen.” Stigter selecteerde vier kunstenaars, onder wie Arie Boumans, onlangs afgestudeerd aan de Rijksakademie. Zijn realistische, monochrome vrouwenportretten hangen tegenover de cleane, sculpturale outfits van Pauline van Dongen. Mode in een kunstgalerie? Voor Diana Stigter is dat vanzelfsprekend. „De grenzen vervagen steeds meer. Dit kan nu makkelijker dan tien jaar geleden – ja in de kunst gaan dingen niet zo snel. Nu zie je in elk kunsttijdschrift als Artforum grote advertenties voor Prada en Louis Vuitton.”

Salon/2. T/m 17/7 op diverse locaties in Amsterdam. Inl: salon1.org