Ook Zynga gaat naar de beurs

Zynga, de producent van onder meer het computerspel FarmVille, bereidt een beursgang voor. De Amerikaanse spellenmaker kondigde gisteren aan een bedrag van rond de 1 miljard dollar (650 miljoen euro) te willen ophalen. De beursgang zal over een maand of drie worden afgerond.

Zynga is de volgende in een reeks van internetbedrijven die meeliften op de populariteit van online-netwerken bij beleggers. Onlangs ging LinkedIn naar de beurs, advertentienetwerk Groupon bereidt ook een beursgang voor. De verwachting is dat uiteindelijk ook Facebook, het grootste sociale netwerk, volgend jaar aandelen zal uitgeven.

De vraag naar aandelen van sociale netwerken is groot. Het professionele netwerk LinkedIn verdubbelde de aangekondigde waarde al op de eerste dag aan de beurs tot 9 miljard dollar, de meest lucratieve beursgang sinds de aandelenuitgifte van Google zeven jaar eerder.

Zynga zal mogelijk nog meer belangstelling trekken dan LinkedIn omdat het bereik van de spellenmaker veel groter is. Maandelijks spelen 230 miljoen mensen op internet spellen als FarmVille, CityVille en Texas HoldemPoker. LinkedIn heeft slechts 120 miljoen leden.

Zynga verdient zijn geld vooral door bij spellen die op zich gratis zijn, kleine bedragen te vragen voor bepaalde toevoegingen. Het bedrijf verdient ook aan advertenties. In 2010 verdiende het bedrijf 597 miljoen dollar, tegen 121 miljoen dollar in 2009 en 19 miljoen dollar in 2008.

Het bedrijf uit San Francisco werkt nauw samen met Facebook. Zynga heeft zijn internetspellen speciaal ontworpen voor de gebruikers van Facebook, ruim 500 miljoen. De twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en versterken elkaar.

De torenhoge financiële verwachtingen van Zynga, Twitter en andere populaire high-tech bedrijven voeden de vrees voor een nieuwe internet-zeepbel, zoals die eind jaren negentig ontstond. Die werd toen vooral veroorzaakt doordat internetbedrijven naar de beurs gingen die weliswaar veel online-bezoekers hadden, maar relatief weinig inkomsten. Nu, menen waarnemers, komen bedrijven als LinkedIn en Zynga naar de beurs als volgroeide bedrijven die wel degelijk winst maken. Zynga heeft afgelopen jaar ruim 90 miljoen dollar winst gemaakt. (AP)