Murdoch heeft niets geleerd

De ervaring van Rupert Murdoch met MySpace zou hem moeten leren zich bij zijn leest te houden. Voor de aandeelhouders is er woensdag gelukkig een einde gekomen aan het mislukte zesjarige experiment met sociale netwerken van de hoogbejaarde mediatycoon. Zijn News Corp-imperium heeft de site voor 35 miljoen dollar verkocht, een fractie van de oorspronkelijke aankoopprijs.

Met zijn kennis van tabloids zou Murdoch in staat moeten zijn een goed verhaal op waarde te schatten. De investering van 580 miljoen dollar in MySpace in 2005 – toen Facebook nog in de kinderschoenen stond – lijkt achteraf gezien buitensporig. Niet zo lang nadat News Corp de controle overnam, zette de aftakeling van de site al in.

Een heel bataljon van hooggekwalificeerde bazen wist geen verstandige strategische koers uit te stippelen voor MySpace, toen Facebook zijn concurrent in populariteit voorbijstreefde en vervolgens vermorzelde. De dure poging van Murdoch om op de iPad-rage mee te liften met het met veel tamtam gelanceerde elektronische tijdschrift The Daily lijkt ook een flop te worden.

De geestdrift van Murdoch voor kranten heeft het concern ook niet geholpen. In december 2007 heeft hij 5 miljard dollar betaald voor Dow Jones, het moederconcern van de Wall Street Journal, om er een jaar later ruwweg 2 miljard dollar op af te schrijven. Murdoch leverde in 2006 zijn belang in de Amerikaanse satellietzender DirecTV in. Hij deed dat in ruil voor het belang in News Corp dat in handen was van kabeltycoon John Malone, die de overname van Dow Jones had kunnen tegenhouden. Hoewel News Corp een winst van bijna 5 miljard dollar boekte op DirecTV, is de beurskoers van dat bedrijf de afgelopen vijf jaar verdrievoudigd.

Op zeldzame uitzonderingen als het Fox Business Network na, heeft Murdoch bewezen een meester te zijn in het produceren van televisieprogramma's voor de Verenigde Staten. American Idol is al bijna tien jaar een hit en het Fox News-kanaal blijft veel geld binnenbrengen.

Maar zelfs op zijn tachtigste jaagt Murdoch nog achter iets nieuws aan. Hij heeft het hoofd van het New Yorkse schoolsysteem ingehuurd om een educatief tv-kanaal op te zetten, dus het ligt niet zo voor de hand om aan te nemen dat hij lering heeft getrokken uit mislukte ondernemingen als MySpace.

Jeffrey Goldfarb

Vertaling: Menno Grootveld