Mannenshows Parijs (slot)

Bijna alle modeshows hebben min of meer hetzelfde format. Er is een decor, een catwalk, een outfit of dertig, veertig, vijftig. Er is muziek, en er wordt met een beetje tempo  gelopen, want langer dan een kwartier mag het allemaal niet duren- en dat is al lang. Het werkt nog steeds goed, maar het is

Jean Paul GaultierJean Paul Gaultier

Bijna alle modeshows hebben min of meer hetzelfde format. Er is een decor, een catwalk, een outfit of dertig, veertig, vijftig. Er is muziek, en er wordt met een beetje tempo  gelopen, want langer dan een kwartier mag het allemaal niet duren- en dat is al lang.

Het werkt nog steeds goed, maar het is niet verbazend dat sommige ontwerpers af en toe iets anders proberen.

Jean Paul Gaultier had zijn showruimte ingericht als de showroom die hij ongetwijfeld meestal is. Er stonden rekken tafeltjes en stoelen, rekken met kleren, door figuranten werden bestellingen opgeschreven, de uitnodiging was een orderformulier. De modellen kleedden zich in het volle zicht om, aan hun kleren hingen prijskaartjes en er werd door twee mannelijk ladyspeakers tot in detail beschreven wat ze droegen. Genodigden zaten aan tafels, waarvoor de modellen even bleven stilstaan.

Jean Paul GaultierJean Paul Gaultier

Leuk –voor een keer– en eigenlijk precies passend bij de kleren, die modieus en draagbaar waren: commercieel dus.  Broeken, shirts en jasjes in een Hawaïdessin of een Schotse ruit (soms allemaal bij elkaar gedragen), driedelige pakken (gedragen zonder overhemd), de Bretonse truien waar Gaultier zijn handelsmerk van heeft gemaakt en korte broeken, smokingjasjes, spijkerpakken met een laagje coating en gilets waar met de laser een kantmotief in was gesneden. Aardig stylingidee: colberts die in de broek werden gedragen.

Maison Martin MargielaMaison Martin Margiela

Bij Maison Martin Margiela begon de presentatie met een film, waar alle details van de kleding goed te zien waren. Transparantie is een belangrijk mannenmodethema voor voorjaar 2012, en het team van Margiela had daar een mooie draai aan gegeven. Onder doorschijnende truien werden geruite hemden gedragen, onder een transparant zwart jasje was een trui of het dessin van een overhemd in boerenzakdoekdessin zichtbaar. Dat dessin zou je kunnen interpreteren als een commentaar op de luxeuze zijden overhemden met sjaalprint die her en der weer opdoken, ware  het net dat de ontwerpers die natuurlijk nog niet hadden gezien toen ze de collectie samenstelden.

KenzoKenzo

KenzoKenzo

De fris gekleurde show van Kenzo liet zich lezen als een trendoverzicht voor komend voorjaar. Bijna alles wat al opviel in eerdere shows zat erin. De Hawaïprint, de sjaalprint, bloemen, ruiten, het gekleurde pak, sandalen, de gedessineerde broek en schoen, en de gekleurde veterschoen met dikke, witte zool.

Kris van AsscheKris van Assche

Dior HommeDior Homme

Bij Dior Homme draaide het om simpelheid en sereniteit: nonchalant, maar perfect gesneden pakken in vooral wit, maar ook zwart, naturel en blauw. Kragen van jasjes stonden vaak omhoog (een trend), sommige hadden leren details, of werden gedragen met leren T-shirts. Hetzelfde soort pak liet ontwerper Kris van Assche ook zien voor zijn eigen merk, maar dan in iets minder luxe materialen en vooral  grijs uitgevoerd.

Raf SimonsRaf Simons

Raf SimonsRaf Simons

Voor Jil Sander had Raf Simons een wat lastige collectie dit seizoen, maar de collectie voor zijn eigen merk had een vanzelfsprekende, moderne, jonge elegantie. De locatie was de binnenplaats van een voormalig bankgebouw, vanaf een roltrap kwamen de modellen naar beneden, hun haar op het hoofd geplakt. Zwarte broeken en  zwarte schoenen, versierd met een goudkleurige ketting langs de zool, werden gecombineerd met jassen, jasjes en tops van ruitstof (vaak alledrie tegelijk gedragen) waarbij de ruiten op elk kledingstuk net iets anders geplaatst, mouwloze tops van fel gekleurd leer en mouwloze, zwarte truitjes met ingebreide bloemen - Simons’ versie van de Hawaïbloem.

HermèsHermès

HermèsHermès

Bij Hermès kwam een enkel ruitje voorbij, maar verder had ontwerpster Véronique Nichanian de prints links laten liggen. Haar collectie draaide om een ontspannen chic - nonchalant gesneden kleren van super-de-luxe materialen. Een double breasted blauw jasje op een pyjamabroek, een leren jasje op een witte broek, een zwart zomerpak waar alleen een sjaaltje onder werd gedragen, coltruitjes met  korte broekjes, heel veel sandalen. Kleren waarbij je je heerlijk lome taferelen kon voorstellen: een lange lunch onder de olijfbomen, wandelingetjes door een slaperige, zuidelijke stad.

LanvinLanvin

LanvinLanvin

Bij de meeste shows voor dit seizoen werd een eenduidig beeld uitgedragen, maar Lanvins show was een ode aan het individualisme. Er waren bijna agressieve outfits, zoals een lange jas van zwart leer over een kleren broek en top, in de taille een brede leren riem, maar ook een nerdy combinatie van bruine regenjas, zwarte leren broek en stevige sandalen, zachte, vloeiende parka’s met zijde met bijpassende broek, klassieke pakken in felle kleuren en uiteindelijk tricot broekjes waar met een spuitbus strepen op leken te zijn aangebracht met militaire jasjes.

Fotografie: Peter Stigter. Klik op de foto’s om ze te vergroten.