De gedessineerde man

Exotische prints en nonchalante pakken voor stoere, gespierde mannen. In Parijs en Milaan is de mannenmode voor voorjaar 2012 getoond.

en wit T-shirt met een wild dessin van paradijsvogelbloemen, een kort rokje met hetzelfde dessin en een paar stevige sandalen van wit rubber. Als er tijdens de mannenmodeweken in Milaan en Parijs een cruciale, modebepalende outfit voor voorjaar 2012 aangewezen moet worden, is het de opening van de show van Givenchy, vorige week in het Centre Pompidou in Parijs.

Om te beginnen wegens het dessin; wilde exotische prints zijn een belangrijk modethema voor volgend jaar. Het stikte op de catwalks van de vrolijke Hawaï- en andere bloemenprints, iets wat zomaar veroorzaakt zou kunnen zijn door de uiterst succesvolle bananen- en apenprints van Prada voor deze zomer – een aanzienlijk deel van het publiek droeg een jurk of een shirt met zo’n wild dessin. Maar de bloemen van Givenchy waren eigenlijk de enige die de concurrentie met de Prada-dessins aankonden.

Dan is er het rokje. De mannenrok is alweer een paar jaar te zien in mannenshows, maar nooit zag hij er zo vanzelfsprekend uit als in deze show van Givenchy.

En ten slotte is er het sportieve element. Volgend jaar hebben in Londen de Olympische Spelen plaats, een gebeurtenis waar een hoop ontwerpers zich bewust van lijken te zijn geweest. De rokjes van Givenchy – er waren er meerdere te zien – waren aan de achterkant geplooid en leken op tennisrokjes, de mannen die ze droegen waren stoer en gespierd, zoals veel modellen dit seizoen.

De collectie van Givenchy, waarin een groot deel van de kleren bedrukt was met de paradijsvogelbloemen, was een keerpunt voor Riccardo Tisci (36). Hij is sinds zes jaar de enige ontwerper achter het modehuis en maakt ook vrouwen- en haute-couturecollecties. Tisci profileerde zich jarenlang met vaak zwarte en nog vaker erg ingewikkelde kleren, met een donkere, katholieke ondertoon, maar in zijn energieke mannencollectie was niet één zwart of moeilijk kledingstuk te vinden. Zou het te maken hebben met een aankomende overstap naar Dior, een modehuis dat een decadent, maar verre van somber imago heeft? Tisci wordt genoemd als opvolger van John Galliano, die in maart werd ontslagen nadat hij in een café antisemitische taal had uitgeslagen.

Op de eerste dag van de Parijse modeshows stond Galliano om die reden ook in dezelfde stad voor de rechtbank, waar hij verklaarde verslaafd te zijn geweest aan drank, slaappillen en kalmeringsmiddelen, en zich niets van de gebeurtenissen kon herinneren. De rechtbank spreekt zich op 8 september uit.

Niet alleen Christian Dior gaat door zonder Galliano, ook zijn eigen label, dat tijdens de vrouwenweek een kleine presentatie had gehouden, gaf weer een show. Aan het einde daarvan kwam een onbekende, een beetje ongemakkelijk kijkende man de catwalk op. Bill Gaytten (51), een ontwerper die 23 jaar nauw met Galliano samenwerkte, ook bij Christian Dior. „Het was hetzelfde werk dat ik al jaren doe”, zei hij daarna tegen het Amerikaanse modedagblad WWD. „Alleen was het nu een beetje anders omdat John er niet bij was.” Gaytten had de Londense pop-artscene uit de jaren zestig als uitgangspunt genomen. Er waren modellen verkleed als de schilder David Hockney, er waren modellen in ochtendjassen en onderbroeken met de naam van het modehuis op de band, langharige, in het zwart geklede rocktypes en modellen in Sergeant Pepperjasjes. Een hoop variatie, maar het geheel miste het drama van Galliano.

Misschien waren de kleren die Galliano voor zijn eigen label maakte niet allemaal even opzienbarend, hij wist er wel altijd een bijzondere show mee neer te zetten. Nu bleef het allemaal nogal gewoontjes en commercieel. Dat Galliano niet meer terug kan naar Dior is duidelijk, maar er was nog hoop dat hij terug zou kunnen keren naar zijn eigen label. Die werd na afloop van de show de grond ingeboord. Sidney Toledano, directeur van Dior (dat grotendeels eigenaar is van het huis Galliano) maakte na afloop van de show bekend dat Galliano niet meer welkom was bij welk label dan ook van modeconglomeraat LVMH, het moederbedrijf van Christian Dior en John Galliano. „Hij heeft niet eens het fatsoen gehad om mij te bellen.” Ook vertelde hij dat Gaytten verantwoordelijk is geweest voor de haute-couturecollectie van Christian Dior, die aanstaande maandag wordt geshowd in Parijs. Wat onmiddellijk tot geruchten leidde over Gaytten als opvolger van Galliano bij Dior.

In Milaan was het grote nieuws, behalve de nieuwe collecties, de beursgangen van de huizen Prada en Salvatore Ferragamo. Bij de collectie van Ferragamo, dat zich afgelopen woensdag succesvol op de beurs in Milaan presenteerde, draaide het, zoals bij wel meer merken in Milaan, om het nonchalante pak. Nauwelijks gestructureerde jasjes en wijde broeken in beige en blauw linnen, gedragen met espadrilles; een ontspannen, luxe en zelfverzekerd beeld.

Prada ging op 24 juni naar de beurs in Hongkong, precies vijf dagen na de presentatie van de mannencollectie. Die was, wellicht daarom, Prada op zijn toegankelijkst: draagbaar, maar net een beetje gek en rijkelijk voorzien van uitbundige prints. Voor volgend jaar zijn dat dansende, sportende en musicerende figuurtjes en bloemen in felle pasteltinten. De collectie had een golf- en westernthema: geruite broeken met overhemden met rhinestones, golftassen met cowboylaarzen. De grote ruimte waar Prada de shows houdt, was met kunstgras in een golfbaan/weiland veranderd, als stoelen waren er hemelsblauwe piepschuimen kubussen in geplaatst.

De aandelen leverden overigens minder op dan Prada had verwacht.

Voor een uitgebreid verslag van de mannenshows in Milaan en Parijs: nrc.nl/mode