Tuschinski blinkt weer

‘We hebben ze om vijf uur ’s ochtends terug opgehangen, want om kwart voor zes komen de trams’’, zegt Chiel Simons. Zijn schildersbedrijf heeft de afgelopen vier weken de gevelletters in art-decostijl van Tuschinski, het bekendste filmtheater van Amsterdam, gerestaureerd. Vandaag werd het 350 kilo zware frame met een kraan omhoog getakeld naar zijn oude plek boven de ingang. Tuschinski is al tien jaar bezig om het negentig jaar oude theater deels in authentieke staat terug brengen. Zo laat het theater een tapijt maken dat moet lijken op het origineel uit 1921.

De geveldecoratie paste maar nét in de kleine garage aan de Brouwersgracht in Amsterdam, waar decoratieschilder Hannie de Keijzer deze onder handen nam. „De letters waren vervuild door duivenpoep en roetaanslag en slijpsel van de trams die er iedere dag langsrijden’’, zegt De Keijzer. „We hebben moeten zandstralen om ze helemaal schoon te krijgen’’. Na het aanbrengen van aflakverf en lijm decoreerde de schilder het frame met 1200 euro aan bladgoud. „Letters van massief goud zijn onbetaalbaar”, zegt De Keijzer. „Maar dit dunne laagje beschermt ze al heel goed en het ziet er prachtig uit.’’

Dat beseft Chiel Simons ook, want hij verzekerde het frame voor 35.000 euro. „Het is toch het paradepaardje van het theater. En omdat dit zo’n bekend pand is werd er extra op ons gelet, dat maakte het werk wel een uitdaging.’’ Simons vindt het mooi dat Tuschinski zoveel waarde hecht aan de restauratie. Decoratieschilder De Keijzer is het daar mee eens, want echt goud blijkt geen overbodige luxe in Amsterdam. „Als de letters vuil worden van de passerende trams, blijven gouden letters mooi glimmen in de zon. Nepgoud glimt minder.’’

Kris Derks