Toezicht op bedrijf dat ov-chip exploiteert

De vervoersbedrijven op het spoor slagen er niet in problemen met de ov-chipkaart op te lossen, omdat er onderling veel wantrouwen heerst. Ook speelt mee dat bij verkeerd uitchecken de reiziger de pineut is en niet bij de bedrijven.

Dat blijkt uit een onderzoek van de commisie-Meijdam dat vandaag aan minister Schultz (Infrastructuur, VVD) is gepresenteerd. Volgens Meijdam moet er één ov-autoriteit komen, die bij conflicten tussen vervoerders de knoop doorhakt. Daarin zitten de vervoerders en de provincies die de vergunning verlenen, maar de doorslaggevende stem komt van een onafhankelijk voorzitter, benoemd door het kabinet.

„Er is nu nergens een plek waar besluiten worden genomen”, zegt Meijdam. „Het kost allemaal onnodig veel tijd en moeite, eindigt soms in een impasse.” De ov-chipkaart belooft reizigers gemak, maar dat wordt niet waargemaakt, zo blijkt uit het rapport.

De verplichte invoering van de ov-chipkaart ligt politiek en maatschappelijk gevoelig. De afgelopen acht maanden debatteerde de Tweede Kamer er acht keer over. Eind 2012 wordt het gebruik van de kaart ook treinreizigers verplicht.

De ov-chipkaart wordt nu beheerd door Trans Link Systems (TLS), waarin NS en de gemeentelijke vervoersbedrijven HTM, GVB en RET samenwerken. Maar TLS wekt veel wantrouwen bij vervoerders, omdat NS bijna 70 procent van de aandelen heeft. Meijdam: „NS heeft de schijn tegen dat er niet ordelijk met de informatie van andere vervoerders wordt omgegaan.”

De commissie biedt in haar rapport ook oplossingen voor twee problemen met de chipkaart. Alle vervoerders hebben eigen in- en uitcheckpalen, zodat reizigers die overstappen van een NS-trein op een regionale vervoerder meerdere keren moeten in- en uitchecken. In de praktijk levert dat vaak problemen op: reizigers vergeten het of ze komen aan op een perron waar de verkeerde palen staan. De financiële gevolgen zijn voor hen. Ook betalen reizigers die overstappen nu twee keer het zogenoemde opstaptarief, een basisbedrag van tachtig cent.