'Museum mocht werk Dumas niet verkopen'

Het schilderij The Schoolboys (1987) van de Nederlandse kunstenaar Marlene Dumas had niet geveild mogen worden. Tot die slotsom komt het bestuur van de Nederlandse Museumvereniging. Het schilderij, afkomstig uit de collectie van MuseumgoudA in Gouda, werd afgelopen dinsdag bij Christie’s in Londen geveild voor ruim 1 miljoen euro. Met dat geld wil het museum, dat technisch bijna failliet is en te maken krijgt met een door de gemeente Gouda opgelegde bezuiniging van 25 procent, een aantal zestiende-eeuwse altaarstukken restaureren, werkplaatsen ombouwen tot depotruimtes en het museum deels herinrichten.

Het bestuur van de Nederlandse Museumvereniging keurt de handelwijze van MuseumgoudA af, omdat er op drie punten ‘aantoonbaar’ is getornd aan de Leidraad voor Afstoting van Museale Objecten (LAMO). Dat zegt Siebe Weide, directeur van de Nederlandse Museumvereniging. ‘MuseumgoudA heeft The Schoolboys niet eerst voorgelegd ter verkoop aan collega-instellingen, het heeft geen geldend collectieplan op basis waarvan het museum tot afstoting van de Dumas is overgegaan, en de opbrengsten van de veiling vloeien niet allemaal terug in de collectie van het museum.’ Wel heeft het bestuur, aldus Weide, ‘oog voor de nood waarin MuseumgoudA verkeert.’ Daarom legt de Nederlandse Museumvereniging geen sanctie op aan MuseumgoudA naar aanleiding van de veiling.

Ook de Vereniging Rembrandt heeft gisteren ‘met teleurstelling’ gereageerd op de verkoop van The Schoolboys. Volgens directeur Fusien Bijl de Vroe overweegt de Vereniging in de toekomst aan een schenking de verplichting te verbinden dat een museum zich aan de LAMO houdt bij afstoting. The Schoolboys werd in 1988 door het Goudse museum zonder steun van de Vereniging Rembrandt of een ander fonds verworven.