Is crashtest altijd nodig?

Hans Wytema uit Amsterdam zag laatst op National Geographic de crashtest van de nieuwe Koenigsegg. „Geen goedkope auto. Moet werkelijk elke auto zo’n test ondergaan? Neem een Aston Martin one-77 van 1,5 miljoen euro, dat wordt een dure grap, lijkt me.”

Alle auto’s die op de Europese markt komen, moeten bewijzen dat ze veilig zijn voor de inzittenden. Dat wordt met crashtesten onderzocht. In Nederland is bij die crashtest ook ‘de wetgever’ – iemand van de Rijksdienst voor Wegverkeer – aanwezig. Voorafgaand aan zo’n crashtest hebben computersimulaties het desbetreffende model al meerdere malen virtueel tegen de muur gezet.

Bovenop deze minimale wettelijke eisen kunnen fabrikanten voor meer waarborgen kiezen. En dat doen de meeste merken. Met de zogenoemde Euro NCAP-test wordt de auto met sterren gewaardeerd op veiligheid voor inzittenden en voetgangers. „Premiummerken als BMW en Mercedes voeren de meeste tests uit, soms wel honderd”, zegt Erik Scheurkogel, bij TNO medeverantwoordelijk voor de crashtesten. Andere merken doen het met minder testen. Een crashtest kost 10 à 15.000 euro, dat valt dus mee, zegt Scheurkogel. „Het prototype is het duurst. De eerste bestaat uit handgemaakte onderdelen en kost 900.000 euro. De prototypes die erop volgen worden steeds goedkoper. Het ontwikkelproces neemt 1,5 à 2 jaar in beslag. „Om een auto op de markt te brengen, is een fabrikant honderden miljoenen euro’s kwijt.” Verkoop een paar duizend auto’s van 40.000 euro en de kosten zijn er alweer uit.

Van de Koenigsegg of de Aston Martin one-77 worden geen duizenden exemplaren verkocht. Zij voeren enkel de verplichte crashtest uit. „Van de huidige modellen die wij verkopen, heeft geen enkele een NCAP-test ondergaan”, zegt Geert-Jan Tax, directeur van Aston Martindealer Kroymans. Het goedkoopste model in zijn showroom kost 160.000 euro. „Maar”, wil Tax ter verdediging kwijt: „Onze materialen zijn hoogwaardiger.” Voor de geïnteresseerden: de torsiestijfheid, wat iets zegt over de buigzaamheid van de auto, is bij normale auto’s 5.000 newtonmeter per graad, bij een Aston 30.000. „Astons zijn sterk”, aldus Tax.