Winst maken met het weer

Het weer is van groot economisch belang. Voor de scheepvaart, voor boerenbedrijven en voor de transportsector, om enkele voorbeelden te noemen. Bedrijven hebben baat bij zo accuraat mogelijke weersvoorspellingen zodat ze kunnen anticiperen op windrichtingen, aanhoudende droogte of gladheid op de weg.

Tot 1999 konden bedrijven informatie over het weer opvragen bij het KNMI. Dit veranderde toen het instituut in 1999 werd verzelfstandigd en de commerciële activiteiten werden afgestoten. Commerciële weerbureaus als Meteo Consult, Weathernews en MeteoVista zagen een gat in de markt. Volgens schattingen gaat er inmiddels 20 miljoen euro om in de Nederlandse weermarkt, en dat neemt alleen maar toe.

Die weerbureaus richten zich niet alleen op de weersverwachting die in het journaal is te zien en in de krant is te lezen. Voor Meteo Consult is de maritieme sector de grootste klant. Er varen over de hele wereld ongeveer 1.100 schepen rond met een door het bedrijf ontwikkeld systeem, dat gespecialiseerde informatie geeft over golven, stroming en wind. Een andere route kan een flinke brandstofbesparing opleveren. MeteoVista (bekend van Weeronline.nl) levert gegevens over gladheid aan gemeenten, provincies en rijkswaterstaat, zodat die weten wanneer ze moeten strooien. Maar denk ook aan de planning van evenementen. MeteoVista houdt voor evenementen bepaalde extremen in de gaten, zoals windstoten of hevige neerslag waardoor bezoekers onderkoeld kunnen raken.