Misbruik, schuld en waanzin

Game

Alice: Madness Returns

Van Spicy Horce, EA. Voor: Windows, Xbox 360, PS 3 ***

Meestal zijn mannen de helden in games. Uit de kluiten gewassen en onbevreesde kerels die de wereld of de prinses redden. In Alice: Madness Returns krijgt een vrouw de hoofdrol. Maar wat blijkt, Alice is een psychotisch wrak dat haar eigen waanbeelden moet bevechten. Niet het beste tegengeluid voor een meer geëmancipeerd gamelandschap.

Het delirium blijkt wel een dankbaar gegeven: zie de absurde, soms beeldschone levels. Hier worden verfrissende nieuwe werelden geschapen, die haaks staan op het alomtegenwoordige grauwe realisme.

Minder fris zijn de te verrichten handelingen waarmee je uit de waanzin ontsnapt. Springen van het ene platform naar het andere, schakelaars omhalen en weer verder springen. Zo nu en dan wordt de eentonigheid doorbroken door een robbertje vechten, maar dat is niet genoeg.

Niet geheel verwonderlijk, omdat het spel jaren in voorbereiding was, is hoe verouderd Alice aanvoelt. Ze lijkt gewichtloos in haar bewegingen en heeft vaker last van de spelcamera die haar moet volgen dan van haar demonen.

Toch blijven de Tim Burton-eske omgevingen fascineren. De thema’s die aangesneden worden (misbruik, schuld, waanzin) passeren de revue ook niet dagelijks in een game. Dit zijn stuwende krachten die ondanks alles door doen spelen.

Rogier Kahlmann