Kranten stoppen met proefabonnementen

De betaalde dagbladen zijn het afgelopen jaar massaal gestopt met het aanbieden van goedkope proefabonnementen. Acties om abonnees te werven kosten vaak meer dan ze opleveren. Het besluit om dergelijke actieabonnementen te schrappen heeft grote invloed op de oplagecijfers.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die vandaag zijn bekendgemaakt door het HOI, het instituut dat de oplagen van de Nederlandse media meet.

Bij De Telegraaf, de grootste krant van Nederland, is het effect nu het sterkst. De krant verkocht in het eerste kwartaal van 2010 nog bijna 35.000 actieabonnementen tegen een gereduceerd tarief. In het eerste kwartaal van dit jaar waren dat er maar 1.068. De totaal verspreide oplage (abonnementen, losse verkoop én acties) van De Telegraaf daalde met 4,5 procent naar 610.000.

Twee landelijke kranten zagen hun totaal verspreide oplage stijgen. De Volkskrant ging met 5,1 procent naar bijna 265.000. De krant boekte ook een stijging in abonnementen, 13 procent. De totaal verspreide oplage van nrc.next nam toe met 0,6 procent tot 83.000 stuks. Het aantal abonnementen steeg 12 procent.

NRC Handelsblad had in het eerste kwartaal van 2011 een totaal verspreide oplage van 199.000 exemplaren; dat is 3,3 procent minder dan een jaar eerder. Het aantal abonnementen op NRC Handelsblad nam af met 3,7 procent in het eerste kwartaal van 2011. Er is (nog) geen sprake van een ‘tabloideffect’: NRC Handelsblad verschijnt sinds 7 maart op compact formaat.

Het aantal abonnementen op de digitale editie van NRC Handelsblad steeg met 34,5 procent naar 18.000. Ook Het Financieele Dagblad boekte een forse oplagestijging met zijn digitale editie. Het FD steeg met 39 procent naar 4.700.

Met uitzondering van de Barneveldse Krant daalde de betaalde oplage van alle regionale kranten. De afname was het sterkst bij zusterbladen De Limburger (4,7 procent) en het Limburgs Dagblad (5,7 procent).