Fonkelend theater dat hier onbekend is

The School for Scandal op het Holland Festival van Sheridan door Barbican London. Gezien: 24/6 Stadsschouwburg, Amsterdam.****

Het woord scandal uit de briljante salonkomedie The School for Scandal (1771) betekent niet ‘schandaal’, maar ‘roddel’. Het is onvoorstelbaar met hoeveel vaart en superieure spelbeheersing het Londense Barbican deze 18de-eeuwse comedy of errors presenteert, geregisseerd door Deborah Warner. De Britse acteurs en actrices vallen op door de muzikale, glasheldere dictie. De kunst van het roddelen op toneel is die van de vooruitwijzing: wat het publiek verwacht, dat krijgt het. Vrouwen achter kamerschermen, maskerades, jonge meisjes die verleid worden, van elk groen blaadje snoepende oude mannen: roddelzucht als verbindende factor.

De dames hebben verrukkelijke namen als Lady Sneerwell en Lady Teazle. Iedereen is verliefd op Maria, een onschuldige schoonheid. In de Nederlandse theaterpraktijk zijn opvoeringen van The School weleens mislukt of voortijdig afgeblazen. Alles in de komedie is spel. Iedereen die zich mengt in een van de vele affaires of zich laat leiden door modieuze grillen wéét dat het spel is. Dat vereist een lichtvoetige speelkunst, waarin de spelers van Barbican uitblinken. Tijdens een veiling worden portretten van vooraanstaande mannen bij opbod verkocht. Niemand wil ze hebben. De schilderijen gaan als oud vuil in een kruiwagen. Schitterend hoe de veilingmeester vergeefs de prijs probeert op te drijven.

De regie van Warner heeft een mathematische precisie, net zoals het stuk is opgebouwd. Tijdens de scènewisselingen toont ze videoclips die prachtig harmoniëren met extravagante historische kostuums. Hiermee benadrukt de regie de kunstmatigheid van het toneelspel. Deze uitvoering bewijst het bestaansrecht van het Holland Festival: de Nederlandse toeschouwer kennis laten maken met een fonkelende vorm van theater die hier al te onbekend is.