En weer kijkt iedereen naar Griekenland

Ook op de beurs gaat de aandacht deze week weer uit naar Griekenland. Voor avontuurlijke beleggers is er natuurlijk nog Saab.

En weer draait het deze week om Griekenland op de beurs. Stemt het Griekse parlement in met het enorme pakket aan bezuinigingen dat de Griekse regering van George Papandreou heeft voorgesteld?

Krijgt Papandreou zijn pakket van 28 miljard euro er doorheen, dan ligt er een nieuwe zak met Europees geld klaar om het land in leven te houden. Een afwijzing van de draconische bezuinigingsvoorstellen en Griekenland is weer een stap dichter bij een faillissement, met grote gevolgen voor de hele Eurozone en financiële instellingen in Europa.

In aanloop naar de cruciale stemming van woensdag in het Griekse parlement, hebben Franse banken en verzekeraars een akkoord gesloten over het zogeheten ‘doorrollen’ van de bestaande Griekse schuld. De Franse financiële sector is met zo'n 17,1 miljard de belangrijkste crediteur van Griekenland, volgens gegevens van de Britse bank Barclays. De Franse instellingen zouden nu volgens internationale media bereid zijn om 70 procent van de aflopende Griekse schulden opnieuw in het land te herinvesteren. Ook de andere lidstaten proberen hun financiële sector warm te maken voor een dergelijke herinvestering. Het laten doorrollen van de schulden geeft Griekenland meer tijd om het land te hervormen.

Deze vrijwillige bijdrage van Europese banken en pensioenfondsen is voor veel EU-landen cruciaal bij het verlenen van een nieuw pakket aan steun ter waarde van zo’n 85 miljard euro aan Griekenland. Zonder die afspraak zou een groot deel van het nieuwe steunpakket door Griekenland gebruikt worden om aflopende leningen bij banken en pensioenfondsen af te lossen. De komende drie jaar lopen Griekse staatsobligaties ter waarde van zo'n 65 miljard euro af. Maar Frankrijk is voorlopig het enige land waar de financiële sector akkoord gaat met het doorrollen van Griekse schuld.

Beleggers die wel van wat onrust houden kunnen deze week, zoals eigenlijk elke week, ook weer naar de Saab-eigenaar Swedish Automobile – voorheen Spyker – kijken. Vorige week donderdag verloor het bedrijf in één klap 61 procent van zijn beurswaarde nadat het bedrijf bekend had gemaakt dat er geen geld was om de salarissen te betalen.

Vandaag heeft Swedish Automobile-topman Victor Muller een onbekende Chinese partij gepresenteerd die er voor zorgt dat de salarissen nu toch betaald kunnen worden. Het Chinese bedrijf heeft 582 auto’s besteld. De 13 miljoen euro die dat oplevert, gebruikt de autofabrikant voor de lonen en om een aantal rekeningen van leveranciers betalen.

Wanneer de order uitgevoerd kan worden, is onduidelijk. De naam van het Chinese bedrijf is ook niet bekendgemaakt. De fabriek van Saab ligt al weken stil door gebrek aan onderdelen. Leveranciers weigeren onderdelen te leveren omdat zij nog geld van Saab krijgen.

Vakbonden dreigden vorige week om het faillissement van Saab aan te vragen als de salarissen niet snel zouden worden overgemaakt. Het is nog even afwachten of ze hun dreigement ook echt uitvoeren. Een van de vakbonden heeft vanochtend een aanmaning naar Saab gestuurd. Saab heeft na ontvangst zeven dagen om te reageren. Daarna kan de vakbond het faillissement aanvragen. Het is dus te hopen dat het geld uit China snel bij Saab binnenkomt.

Vanwege alle problemen zijn twee vakbondsleden die in het bestuur van Swedish Automobile zaten, opgestapt. Victor Muller vormt nu in zijn eentje het bestuur.

In Japan komen deze week de aandeelhouders van Tokyo Electric Power Company (Tepco) bij elkaar voor de jaarlijkse vergadering. Het bedrijf heeft een dramatisch jaar achter de rug. Het bedrijf werd zwaar getroffen door de aardbeving en de nucleaire ramp in maart. Het bedrijf is door de kernramp in Fukushima een kwart van de productiecapaciteit kwijtgeraakt. Over het afgelopen boekjaar, dat in maart eindigde, leed het bedrijf een verlies van 1.258 miljard yen (11 miljard euro).