De geboorte van een boek op het internet

Journaliste Lenneke van der Burg heeft deze maand via de website TenPages.com de honderdste investeerder voor haar boek gevonden. De publicatie is nu een feit.

Een mooi plaatje, een mooie vrouw. De heren van de Rotary, in de leeftijd van ruim dertig tot zeventig jaar en één dame knikken enthousiast op mijn vraag: „Ja, Doutzen Kroes, die kennen ze wel.” Maar je ziet ze denken: „Wat heeft Doutzen te maken met crowdfunding, het onderwerp van deze avond?”

Crowdfunding is hot. Wat het is? Je vraagt veel mensen (de crowd) te investeren (de funding) in je project. Dat kan een film zijn, zoals de 3D-film Nova Zembla waarin Kroes de dochter van de dominee speelt, een artiest of een schrijver die zijn boek hoopt uit te geven. In ruil voor de investering van relatief kleine bedragen deelt de investeerder mee in de opbrengst van de CD of het boek, wordt hij uitgenodigd voor de filmpremière en komt zijn naam op de aftiteling. Van de verschillende recente initiatieven noemt FD Young Entrepreneur TenPages.com „het meest succesvolle platform dat investeringsvraag en aanbod bij elkaar brengt”.

Ik besluit een gok te wagen en zet mijn manuscript op de site met de veelbelovende titel „where books are born”. Wanneer er 2.000 aandelen gekocht worden door minimaal 100 verschillende investeerders, wordt je boek uitgegeven. Het Studentenleven van A tot Z is een boek met tips van studenten voor studenten: Hoe vind je een kamer? Wat zeg je, als je gaat hospiteren? Zou je wel meteen op kamers gaan? Het gaat over studentenverenigingen en nieuwe vrienden: „In een grote stad als Amsterdam verdwijn je makkelijk in de anonimiteit.” Maar ook over geld, seks, losgaan in je eerste jaar en tentamens: „Studeren is meer dan alleen tentamens halen. Het hele jaar negens scoren, als je moeder thuis zit met de slavinken, is niet zo’n kunst.”

Manuscript geplaatst, profiel van mezelf ingevuld en over tot de orde van de dag. Het Studentenleven zal nu wel snel ontdekt worden. Dacht ik. Een vriendin, altijd enthousiast, koopt een uur later aandelen. Daarna blijft het rustig, beetje te rustig. Ik begrijp dat er werk aan de winkel is. Ik krijg advies: benader iedereen die je een kaart stuurt met Kerst. Voor een redelijk bescheiden persoon geen sinecure: lobbyen voor mezelf, vertellen hoe goed mijn boek is, opeens naar alle feestjes gaan waar je nieuwe mensen kunt ontmoeten. Toch zijn er veel ups gedurende het hele traject: de dag waarop Het Studentenleven uitgeroepen wordt als redactietip, een onverwacht grote aankoop en de positieve reacties op de site.

De professionele aandeelhouders ontdekken mijn manuscript. Zien kopen, doet kopen en Het Studentenleven komt bovenaan in alle toplijsten: Meest verkochte aandelen, meest verkocht afgelopen week, meest recent een aandeel verkocht. Slim dit competitieve element. Dan gaat het opeens snel: maandagavond laat een grote aankoop. De aandelen stromen verder binnen. Adrenaline piekt: zo dicht bij het einddoel! Met tegenzin sla ik mijn laptop dicht. De volgende dag, nog voor half negen: alweer nieuwe investeerders. Na mijn werk meteen achter de laptop.

Nu blijf ik zitten.

Dit moment ga ik meemaken: nog 20, nog 14, nog 10.

Ik ben er.