Philips? Houden, want verkopen zou dom zijn

Philips geeft een winstwaarschuwing, en in één dag verliest het aandeel 11 procent.

„Dit is een deuk in de geloofwaardigheid van het bedrijf”, zei SNS-analist Victor Bareno in deze krant. Hij adviseert zijn klanten hun belang in Philips terug te brengen. Verkopen dus, dat aandeel. Wegwezen! Ren voor je leven! Paniek in de ballentent!

Waarom eigenlijk? Met een paar muisklikken kun je op Morningstar.nl zien dat het aandeel Philips de laatste tien jaar in waarde is gehalveerd. Bij zo’n bestendig slechte performer mag een winstwaarschuwinkje meer of minder nooit een verrassing zijn, zeker niet voor analisten.

Wel een verrassing, gezien dit treurige koersbeeld, lijkt de overwegend gunstige pers die de vertrokken topman Gerard Kleisterlee gedurende zijn tienjarige regime heeft gehad, zeker in Nederland. Toch is die niet zonder grond, vindt Sjoerd Ummels. „Kleisterlee heeft wel degelijk goeie strategische keuzes gemaakt”, zegt de Philips-analist van ING Commercial Banking. De vorige leider heeft het hardnekkig voortwoekerende mega-allegaartje onder de Philips-vlag herschikt tot drie divisies: Healthcare, Lighting en Consumer Lifestyle (CL).

„Maar daarvoor heeft hij wel een paar heel kostbare overnames moeten doen”, zegt Ummels. Zo werd Healthcare versterkt met het Amerikaanse Respironics, voor vijf miljard dollar, ofwel 22 keer de winst. „Terwijl in Philips’ eigen beurskoers een korting zit verwerkt omdat het concern als conglomeraat wordt gezien.” Nog steeds dus! Je zou er moedeloos van worden, als je Kleisterlee was. En ook als belegger. Conglomeraten vallen vaak door de mand als ze opeens in meerdere markten slecht presteren. Zo ook Philips: de winst daalt scherp in twee van de drie divisies, Lighting en CL.

Philips’ laatste echt grote hit bij consumenten, de Senseo-koffiezetter, is alweer tien jaar oud en allang ingehaald door het Nespresso-systeem van Nestlé. Nespresso is veel duurder dan Senseo, maar de koffie is ook veel beter. Nestlé verdient zich er scheel aan. Het merk Philips hangt al twintig jaar tussen wal en schip: geen Dacia, maar ook geen BMW.

Waarom dan überhaupt beleggen in Philips? Vanwege Healthcare, een kerngezonde business die dat nog jaren zal blijven. Vanwege het management, ook al zie je dat niet in de beurswaarde: Philips-managers zijn zeer in trek bij andere bedrijven. En om oneigenlijke redenen. Zo bulkt het concern momenteel van de cash. Daar moet iets mee gebeuren.

Philips is kennelijk gewoon een heel lastig bedrijf om te besturen. Slechter dan nu kan het nauwelijks gaan. Al met al staan de seinen meer op kopen of houden dan op verkopen. Zeker na zo’n koersval als deze week. Op zo’n moment verkopen is het stomste wat je kunt doen.

Joost Ramaer