In Vlaamse 'Aida' gaat de Farao rond met champagne

Aida van G. Verdi door de Vlaamse Opera o.l.v. Dmitri Jurowski. Gezien: 22/6 Vlaamse opera Gent. T/m 9/7 in Gent en Antwerpen. Inl: vlaamseopera.be ***

De Duitse regisseur Peter Konwitschny, 41 jaar in het vak, is eigenzinnig, opzienbarend, vaak gelauwerd en soms verguisd. Konwitschny ensceneert bij de Vlaamse Opera Verdi’s Aida als een kameropera. De hele voorstelling over onmogelijke liefde en hoogverraad in tijden van oorlog speelt zich af in een van de Egyptische achterkamertjes. Van de Triomfmars en de balletten is niets te zien. Eén keer staan er zes personages op het podium, dat is het maximum. Al dat spektakel is ook eigenlijk overbodig, bleek al in 1999 in een ijzingwekkende Aida van de Nationale Reisopera. Kowitschny’s Aida, eerder te zien in Graz en Leipzig, levert minder intens drama op maar biedt wel cabareteske scènes. Na een sensuele massage baart de priesteres het zwaard van Radamès. De Egyptische triomf over de Ethiopiërs wordt gevierd met een liederlijk feestje: confetti, serpentines en puntmutsen, terwijl de farao rondgaat met de champie. De muzikale en vocale uitvoering is heftig en emotioneel. Er zijn twee casts, in de eerste voldoen Susanna Branchini (Aida), Misha Didyk (Radamès) en Irini Makarova (Amneris) ruimschoots. Tijdens het slotapplaus was er slechts zwak boegeroep.