Big Mac wordt groener

‘Fast food’ heeft een dubieus imago op eco-gebied. Is dat terecht?

Fout. ‘Stemmen met je portemonnee’ – daarover ging het vorige week op deze plek. Zie ook: de website van Rank A Brand, een club van drie professionals en een legertje vrijwilligers die hippe en chique consumentenmerken beoordelen op milieu- en menslievendheid.

De redenering is even simpel als doeltreffend: wanneer de consument geen cent uitgeeft aan vuile merken, dan sterven die vanzelf uit in plaats van de bomen, bloemen en dieren.

Daarom eet ik alleen in uiterste noodzaak bij McDonald’s. Een dampend rundvleespaleis is het: de poep, pies, scheten en boeren van runderen leveren een niet te verwaarlozen bijdrage aan de verstikkende broeikas op aarde. En dan al dat afval dat ze produceren!

Dacht ik. Even kijken wat Rank A Brand erover zegt. Niks. Waarom niet? „We zijn net begonnen met food”, zegt medewerker Verie Aarts. „We hebben een twitterpoll gehouden over de vraag wat we als eerste doen. Dat wordt: biermerken.”

Stemt allen op fastfood voor volgend onderzoek: @RankABrand!?

Goed. Twijfel slaat toe. Hoe zuiver is m’n (voor)oordeel over McDonald’s? Nadere studie leert een paar dingen. Alle 225 restaurants in Nederland zijn sinds ruim drie jaar aangesloten op groene stroom en groen aardgas. De plastic verpakking is ingeruild voor karton, grotendeels gemaakt uit gerecycled papier. Het varkensvlees, de vis, de eieren en de koffie bij McDonald’s zijn voorzien van keurmerken die als betrouwbaar te boek staan. (Hé, niet het rundvlees...) De rode huiskleur wordt in heel Europa vervangen door groen om te onderstrepen dat het bedrijf de tekenen des tijds goed verstaat.

Voor goede gezondheid blijft gelden: eet en drink alles met mate, dus ook Big Mac c.s. Maar bij het langslopen van de grote gele M hoeft knorrende trek niet langer te strijden met een knagend geweten. Of vergis ik me? Reacties: #Ecologisch.

Gijsbert van Es