Undercover in het eigen akelige verleden

Tana French: De laatste afspraak. Vertaald door Marjolein van Velzen. Sijthoff, 432 blz. € 19,95 **

De Ierse thrillerschrijfster Tana French is honkvast: ze schreef twee internationaal succesvolle thrillers die zich allebei in Dublin afspelen. De laatste afspraak is de derde en minste van haar Dubliners. Het boek concentreert zich op de volkse straat Faithful Place, waar undercoverrechercheur Frank Mackey werd geboren en waaruit hij 22 jaar geleden resoluut vertrok. Faithful Place wordt volgens Frank bewoond door een meute werkeloze, alcoholische, vechtende barbaren. Ook hijzelf is een vuilbekkende en soms gewelddadige man, maar hij meent zich moreel en financieel aan zijn afgrijselijke milieu te hebben ontworsteld.

Frank woont in een salonfähige wijk van Dublin en heeft sinds zijn vertrek geen stap in Faithful Place gezet en onderhoudt geen contact met zijn familie. Uiteraard dwingt het lot Frank terug naar die buurt, waar een koffer staat die van Franks jeugdliefde Rosie blijkt te zijn geweest. Samen zouden ze naar Londen vertrekken, maar Rosie kwam niet opdagen. De koffer suggereert dat Rosie niet alleen is vertrokken. Frank realiseert zich dat Rosie hem wellicht niet heeft gedumpt. Om Rosie’s lot te achterhalen gaat rechercheur Frank Mackey undercover in eigen verleden en in die van Rosie’s familie.

Het probleem van De laatste afspraak is die familie, zowel voor Frank als voor de lezer. De ontwikkelingen in de plot worden onderbroken door lange familiescènes; Franks onderzoek naar haar verdwijning, dat fascinerend en soepel begint, kantelt in de richting van een gedetailleerd portret van een disfunctionele familie. Het boek benauwt door die grote nadruk op de Werdegang van Franks akelige gezinsleden, wier karakters uit de pen van mede- Dubliner Samuel Beckett hadden kunnen vloeien. De door Tana French aan Frank opgelegde confrontatie met diens verleden en familie dwingt bovendien de ontknoping in een bepaalde, voor de hand liggende richting. De laatste afspraak doet vooral verlangen naar French’ eerste boek De offerplaats.

Robert Gooijer