Raadsel rond Nederlandse advertentie New York Times opgelost

De advertentie zoals die gisteren door de groep Halbe de Sloper in The New York Times werd geplaatst.

In The New York Times dook gisteren een mysterieuze advertentie op met de tekst ‘Do not enter the Netherlands. Cultural meltdown in progress’. De Nederlandse protestgroep Halbe de Sloper claimt nu achter de advertentie te zitten.

Een anonieme woordvoerder van de groep, die bestaat uit Nederlandse kunstenaars die via onder meer Facebook demonstreren tegen de bezuinigingen op de kunsten, vertelt op de site van de NOS dat meer dan honderd mensen uit de kunstwereld aan de advertentie hebben meebetaald. Hoeveel geld het plaatsen van de advertentie kostte wil de groep niet zeggen.

De advertentie had als afzender “Disgruntled Dutch Artists”. Volgens de groep was anoniem ondertekenen nodig om de boodschap van de advertentie volledig tot zijn recht te laten komen:

“We wilden alles anoniem doen. Dit moest geen pr stunt voor Halbe de Sloper worden en we waren bang dat de focus dan teveel op ons alias Halbe zou komen te liggen. Het gaat niet om Halbe de Sloper, het gaat om die topcellist, het meisje van zeven dat balletdanseres wil worden, en die hiphopper met ambities: die mensen zijn Halbe de Sloper. Dat zijn de mensen die worden geraakt door de cultuurbezuinigingen.”