Prijs benzine kan fors omhoog. Hoeveel heeft u er voor over?

In Nederland is de prijs van benzine ongekend hoog. Maar niet hoog genoeg om alle milieu- en gezondheidskosten te dekken. Het Center for Investigative Reporting heeft daarom eens precies uitgezocht welke kosten automobilisten afwentelen op hun omgeving.

In een filmpje van vijf minuten wordt een gallon benzine van Saoedi-Arabië tot Californië gevolgd om de kosten inzichtelijk te maken.

Onderzoeksjournalist Sarah Terry-Cobo brengt alles in rekening, waaronder ziekenhuisbezoeken, behandeling van astma, het verlies aan werk- en schooldagen, minder productieve landbouw door luchtverontreiniging, het schoonmaken van de Golf van Mexico en schade door lekkende tanks. In Los Angeles bedragen de kosten 833 euro per inwoner per jaar.

0,4 hectare bos per automobilist
Die ‘externe kosten’ moeten hoe dan ook betaald worden, aldus Terry-Cobo. “Zelfs als de automobilist het niet direct aan de pomp betaalt, betalen we er uiteindelijk allemaal voor op de lange termijn.” Een gemiddelde Amerikaanse automobilist verbruikt volgens het onderzoekscentrum 557 gallons per jaar (2.108 liter). Dat staat gelijk aan 5.000 kilo broeikasgassen per jaar. Dat vergt 0,4 hectare bos om het op te nemen. Voor de uitstoot van alle Amerikaanse automobilisten is een bos nodig ter grootte van Californië, Nevada en Arizona tezamen.

De kosten voor heel Amerika zijn volgens de bronnen van Sarah Terry-Cobo zevenhonderd miljard euro per jaar. Dat zijn alleen de echt meetbare kosten. Als deze kosten verdisconteerd worden  in de prijs aan de pomp, moeten we volgens de onderzoeksjournalist 10,42 euro per gallon betalen. Dat is 2,75 euro per liter. In Nederland zou er dan meer dan een euro bijkomen en in de VS zou de huidige brandstofprijs met een een factor vijf moeten stijgen.

Bereken ook de baten van mobiliteit
Enkele lezers van nrc.nl vinden de berekening van het Center for Investigative Reporting nogal eenzijdig. “Een exercitie zoals mevrouw Terry-Cobo doet is een zinnige, maar alleen als deze wordt vergeleken met eenzelfde exercitie in tegenovergestelde richting”, schrijft B.J. Boomsma. “Wat zijn de verborgen baten van de mobiliteit? Ga ik te ver als ik stel dat afwezigheid of beperking van mobiliteit de economie wellicht zelfs grotere schade zou berokkenen? Worden de baten van mobiliteit ook niet op de maatschappij afgewenteld?”

Ook lezer Menno Kremes denkt er zo over. “Door de verbrandingsmotor hebben de wereldeconomie, de welvaart en het welzijn een enorme sprong vooruit gemaakt. Zonder auto’s en vrachtwagens zouden we weer terugvallen naar de 18e eeuw. Men moet eens ophouden om automobilisten als criminelen af te schilderen.”