Ontsnappen aan de werkelijkheid in bibliotheekcel

De manifestatie ‘Kunst op Kamers’ is terug na drie jaar afwezigheid. In De Rijp, een dorp in de Beemster, tonen kunstenaars hun werk.

Eigenlijk zou ze er mee stoppen. De laatste ‘Kunst Op Kamers’ – een manifestatie met beeldende kunstenaars, vormgevers, musici, schrijvers, dansers en bewoners in het monumentale, in de tijd weggewaaide dorpje De Rijp – vond drie jaar geleden plaats. „Ik had het afgerond”, zegt kunstenaar en tentoonstellingsmaker Sonja Besselink gedecideerd in haar atelierwoning in De Rijp (NH). „Ik had vijf manifestaties georganiseerd, tien jaar lang dag en nacht gewerkt.”

Maar ‘Kunst op Kamers’ ging door. Met Besselink aan het roer, met de bewoners van De Rijp, de kunstenaars, de vormgevers en musici én, zo zucht de initiatiefneemster, „met nog steeds een gat in de begroting.”

Het ‘vervolg’ van ‘Kunst op Kamers’ speelt zich voor het eerst gedurende twee weekeinden af, en voor het eerst niet alleen in het dorp zelf, maar ook een paar kilometer verderop, op een winderige hoogte aan de rand van de Beemster. Daar grazen normaal de schapen tussen de geschutskoepels van het Fort bij Spijkerboor, dat deel uitmaakt van de Stelling van Amsterdam. Vanuit het in 1913 gebouwde fort is nog nooit een schot gelost. Na de Tweede Wereldoorlog werden er eerst NSB’ers gevangen gezet, later dienstweigeraars.

In de donkere, koude en vooral vochtige magazijnen, gangen en slaapzalen tovert de van oorsprong tot beeldhouwer opgeleide Bert Frijns hallucinerende patronen op vloer en plafond met een paar eenvoudige, glazen kommen. Mirjam Kuitenbrouwer geeft de bezoeker de kans om in een compleet ingerichte bibliotheekcel mentaal te ontsnappen aan de omgeving.

Buiten tuurt schilder Peter Verdonk bezorgd naar de grijze lucht. De regen van de afgelopen nacht heeft de enorme geometrische tekening die hij aan de zijkant van het fort heeft bevestigd licht beschadigd. „Ik heb er niet van geslapen”, zegt hij. „Ik had het papier nog zo goed geïmpregneerd.”

Van slecht weer hebben de achttien ‘zittende’ vijgenbomen die Reinier Lagendijk de afgelopen drie jaar met mierengeduld in een stoelvorm boog, geen last. Ook het paradijs dat landschapsarchitect Anouk Vogel aan de andere kant van het fort heeft aangelegd, gedijt in de nattigheid. Het rood, oranje, fuchsia, wit en geel contrasteert met de donkere wolken die boven de polder aan komen zetten en met de zwart-witte koeien aan de overkant van de vaart. Zij draaien hun kont richting fort: de kop weg van de wind.

Het Vervolg - Kunst op Kamers. Met oa Maria Blaisse, Jack Brandsma, Klaas Gubbels, Guus Janssen, Jim van der Woude, Bert Frijns, Mirjam Kuitenbrouwer, Sylvie Zijlmans en Peter Verdonk. 25 en 26 juni en 2 en 3 juli van 11-17u. In verschillende woonhuizen in De Rijp, in en om het Fort bij Spijkerboor. Inl www.kunstopkamers.nl/vervolg