Belegger vreest voor het lot van Spyker

Het aandeel van Swedish Automobile, voorheen Spyker, is gezakt tot een dieptepunt. Lukt het topman Victor Muller nog om op tijd genoeg geld te vinden?

Kan Victor Muller nog een truc uithalen? Of is hij nu uitgegoocheld met Saab?

Geen geld meer om de salarissen van het personeel te betalen. Een fabriek die al weken stilligt. Een aanbod aan de leveranciers om 10 procent van de schulden te betalen – de rest kunnen de leveranciers krijgen als Saab weer geld heeft. Vakbonden die dreigen het faillissement aan te vragen als de salarissen niet binnen een week overgemaakt zijn. Beleggers hebben het vertrouwen in Saab-eigenaar Swedish Automobile verloren.

De koers van het aandeel Swedish Automobile – voorheen Spyker Cars – donderde gisteren in elkaar op de Amsterdamse beurs. Het aandeel verloor ruim 61 procent nadat bekend was geworden dat de Saab-werknemers die toch al thuis zaten vanwege de gesloten fabriek, ook geen salaris zouden krijgen. Die mededeling kwam bovendien een dag voor het Midzomernachtfeest, een van de belangrijkste feesten in Zweden.

Het aandeel sloot donderdag op 0,94 eurocent. De laagste koers sinds Victor Muller begin vorig jaar met sportwagenfabrikant Spyker het noodlijdende merk Saab kocht van de Amerikaanse autofabrikant GM.

Het zag er vorige week nog mooi uit. Victor Muller had weer een Chinese partner gevonden die met Saab wil gaan samenwerken. Die overeenkomst met het Chinese Youngman betekende dat de meerderheid van Saab in Chinese handen komt.

Met Panga en Yougman wil Swedish Automobile twee bedrijven beginne: een voor distributie en een voor de productie. Met de overeenkomsten was de financiering op lange termijn van Saab verzekerd, zei Muller. Yougman betaalt 136 miljoen euro voor een belang van 29,9 procent in Spyker. Pangda steekt 109 miljoen euro in het bedrijf voor een belang van 24 procent.

Het wachten is op toestemming van onder meer de Chinese overheid voor deze deals. En dat kan wel eens te lang gaan duren. Saab liet deze week weten in september – uitgaande van goedkeuring – het geld van de Chinesen te verwachten. Tot die tijd zal Saab ergens anders geld vandaan moeten halen om in september nog een beetje in leven te zijn.

Daarnaast is het nog maar de vraag of de overeenkomsten met Yougman en Pangda stand houden. Saab heeft met beide bedrijven een zogeheten niet bindend memorandum of understanding getekend. De Chinesen hebben beloofd om samen 245 miljoen euro in Saab te steken in ruil voor een meerderheid van de aandelen. Maar dat was tegen een gemiddelde koers van 4,19 euro per aandeel. In China zullen ze ook wel gezien hebben dat de beurswaarde van het bedrijf op basis van de slotkoers van 0,94 eurocent gisteren tot onder de 20 miljoen euro is gezakt.