Airbus zet Boeing onder druk met vliegtuigorder

De Europese vliegtuigbouwer Airbus tekende gisteren een omvangrijke order voor de levering van 200 vliegtuigen van het type A320 Neo aan de luchtvaartmaatschappij AirAsia. De deal met een totale waarde van 18 miljard dollar (12,6 miljard euro) werd verzilverd op de tweejaarlijkse luchtvaartbeurs op de Parijse luchthaven Le Bourget en zet de rivaliteit met Boeing, de Amerikaanse concurrent van Airbus, verder op scherp.

Afgelopen week ontving Airbus, een divisie van het beursgenoteerde EADS, orders en toezeggingen voor de bouw van 730 passagiersvliegtuigen. Goed voor een totale waarde van 72,2 miljard dollar. Het laat daarmee zijn naaste rivaal Boeing, die 111 orders kon verzilveren voor een totaalbedrag van 17 miljard dollar, ver achter zich.

Airbus dankt zijn succes vooral aan de brandstofbesparende eigenschappen van de A320 Neo, die zelf een modernisering is van de A320, een toestel dat al sinds de jaren tachtig in gebruik is. Het nieuwe Airbus-toestel zou met een vliegbereik van 4.800 tot 5.676 kilometer circa 15 procent minder brandstof gebruiken. Die besparing verhoogt de druk op Boeing om ook voor zijn eigen toestel, de 737, een nieuwe versie op de markt te brengen. De bestuurstop van het Amerikaanse concern liet al eerder weten die beslissing pas begin volgend jaar te willen nemen.

De gigantische order die Airbus wist binnen te halen, illustreert ook de groeiende machtspositie van luchtvaartmaatschappijen zoals het Maleisische AirAsia, dat nu de grootste klant is van Airbus voor wat betreft kleinere straalvliegtuigen, en dat jaarlijks circa 2 miljoen passagiers vervoert – een vertienvoudiging in tien jaar tijd.

Airbus en Boeing leveren met elkaar een bikkelharde concurrentiestrijd om orders binnen te halen in een markt die steeds meer gedomineerd wordt door luchtvaartmaatschappijen uit snelgroeiende landen in Azië en de Golfregio. Experts verwachten dat deze twee markten goed zullen zijn voor zeker eenderde van de groeiende vraag in het wereldwijde luchtverkeer in de komende tien jaar.

Het Europese consortium EADS presenteerde deze week ook een prototype van de Zehst in Parijs, een nieuw supersonisch vliegtuig dat pas over 25 tot 30 jaar in productie moet worden genomen. Een eerste prototype zou klaar zijn in 2020.